Populærvitenskapelige bøker

Ni bøker du kan gi bort til jul – fulle av viktig kunnskap og morsomme fakta

Bøker er den beste gave, også til jul. Her er våre tips – alle skrevet av folk som vet hva de snakker om.

Av Eivind Torgersen
Publisert 18. des. 2020

Det er ikke tvil om hvem som er den store vinneren på sakprosafronten i 2020. Dag O. Hessen stakk av med to Bragepriser, og hans bok Verden på vippepunktet er blitt trykket i stadig nye opplag.

– Verden går ikke under, og menneskeheten kommer til å klare seg. Hvis jeg ikke trodde det, var det jo ingen grunn til å stå opp om morgenen for å jobbe med løsninger. Men selv om verden ikke går under, er det faktisk slik at det haster med å få kontroll på klimagassutslippene og raseringen av naturen, sa Hessen da vi intervjuet ham i forbindelse med lanseringen av boka.

Klimakrisen er også tema for Anja Røynes Varm klode, kaldt hode – løsninger på klimakrisen. Der har fysikeren gravd seg ned i rapporter, forskningsstudier og analyser av alle aktuelle klimatiltak. Og hun har sett på i hvilken skala tiltakene må gjennomføres for å ha den ønskede effekten.

– Jeg synes ikke det snakkes så mye om hvor stort problemet egentlig er. Vi skal ikke bare få kurvene til å flate ut, vi skal få dem ned mot null og til og med under null, sier Røyne til Titan.uio.no.

Geolog Henrik Svensen har et litt snevrere fokus i sin bok Under asfalten – Oslos naturhistorie gjennom to milliarder år. I hvert fall når det gjelder geografi. Men som geolog går han selvfølgelig hundrevis av millioner år tilbake i tid.

– Det er litt kult med Oslo-området. Vi kan se hvordan vulkaner har sett ut på stort dyp før de ble ordentlige vulkaner. Da porfyrene her ble dannet for 280–290 millioner år siden, lå dette på tre kilometers dyp i jordskorpa, sa Svensen da boka kom ut.

Røntgen, kreft og tilfeldigheter

En av årets vakreste bøker er Flora Norvegica Radiographica, med 110 røntgenbilder av norske planter. Den er laget av professor Øyvind Hammer ved Naturhistorisk museum og botaniker Marte Holten Jørgensen.

– Det å ta røntgenbilder av planter har vært en slags undergrunnskunst i over huncdre år. Vi har med bilder av sjeldne planter som vi har fått lov å plukke i Botanisk hage. Men det er også flere planter du kan finne i veikanten, sier Hammer.

Åsmund Eikenes har tatt for seg et mye mer alvorlig tema i sin bok Ny kunnskap om kreft – på veg mot framtidas kreftbehandling. Eikenes har oppsøkt kreftforskere over hele landet og fra flere ulike fagdisipliner.

– Det blir stadig mer kunnskapskrevende å være kreftpasient. Det er en del som ikke klarer å ta til seg kunnskapen og forstå hva som skjer. Mitt mål med boka har vært å trekke de store linjene, gi et fellesfundament for å forstå det man opplever og møter i kreftbehandling, sier Eikenes.

Statistikk er et felt som blir stadig viktigere innenfor medisin og kreftforskning. Men også et felt mange kanskje har et anstrengt forhold til. Det prøver Yngve Vogt å gjøre noe med i boka Tilfeldig!

– Jeg tror de færreste er klar over at kunnskapen om tilfeldigheter og sannsynligheter er helt nødvendig for å forstå mye av det som skjer i samfunnet i dag.

– Mesteparten av det vi befatter oss med handler om tilfeldigheter og sannsynligheter. Likevel har mange et merkverdig forhold til hva som skjer rundt oss, sier Vogt.

Godsaker til de minste

Bøker er også det beste virkemiddelet hvis du vil pirre den medfødte nysgjerrigheten til barn og barnebarn.

Reidar Müller er geolog og har skrevet boka Supervulkaner og digre dinosaurer sammen med illustratør Sigbjørn Lilleeng. Dette er norgeshistorie, men i et veldig langsiktig perspektiv.

– Hele Norge, både landskap og dyr, har en lang historie, og det synes jeg er veldig fascinerende. For 450 millioner år siden lå Norge sør for ekvator, og vi finner spor etter dyrelivet fra den tiden da Norge var i «Syden», sier Müller.

Biolog Katharina Vestre og søsteren Linnea Vestre har laget boka Dyrenes rekordbok. En slags dyrenes Guinness’ rekordbok, men med veldig mange rekorder som ikke passer inn i den klassiske rekordboka.

– Det er en blanding av de etablerte rekordene, for eksempel dyrene som løper fortest, og litt mer originale rekorder. Vi har for eksempel kåret skumleste promp, beste rumpelukt og mest kompliserte flørting, sier Katharina Vestre til Titan.uio.no.

Og vi slutter der vi starter, med Dag O. Hessen. Sammen med Jannicke Wiik-Nielsen og Ole Mathismoen har han laget boka Tett på insekter og småkryp. Med bilder tatt i mikroskop, kommer du tettere på insekter enn du noen gang har vært.

– Sylskarpe portretter av fluer, biller og bladlus gir et morsomt innblikk i den enorme variasjonen som rår når det gjelder insektenes spisevaner og måte å sanse omverdenen på, skriver Apollon i sin anmeldelse.

Harde pakker fra formidlingsglade forskere (2019)