Hovedsaker

Zhanna Tairova (t.v.), Ketil Hylland, Agathe Bour

Muslinger spiser trolig plast framfor mat

Muslinger som lever på eller i bunnen, er omgitt av milliarder av partikler med organisk materiale på – mat de trenger for å leve. Likevel blir de påvirket av ørsmå biter av plast mellom de andre partiklene.

Karl Egil Malterud, Nastaran Moussavi og Helle Wangensteen

UiO-forskning om malaria gikk verden rundt

Medisinmenn i Vest- og Sentral-Afrika har tradisjonelt brukt ekstrakter av barken fra to trær i sitrusfamilien til å behandle malaria. I 2016 dokumenterte forskere ved Farmasøytisk institutt at barken fra de to trærne virkelig inneholder stoffer som dreper ikke bare malariaparasitten – men også myggen som overfører sykdommen. Da Titan skrev om det oppsiktsvekkende funnet, gikk nyheten verden rundt med rekordfart.

Venezia

Kolesterol på ekspedisjon

Kolesterol treng skyss for å kome seg rundt i kroppen. Ved hjelp av sure og blide båtar kan det fraktast rundt etter behov. Metta feitt gir fleire sure båtar, medan umetta feitt gir fleire blide båtar.

Bioinformatikk

Informatikk og biologi smelter sammen

3D-modellering, DNA-sekvensering, bildedannelse på cellenivå, sekvensering av DNA og CRISPR-teknologien er sentrale stikkord for det ferske Senter for bioinformatikk ved UiO.

Mest lest siste syv dager
Forskerprofil
Margunn Aanestad

Bak det litt beskjedne ytre skjuler det seg en brennende sjel. Miljøvern, fri tilgang på forskning, feminisme, lokalsamfunn og ikke minst teknologi er blant Margunn Aanestads kampsaker.

Fra periodesystemet.no

Pb

Visste du at Blyanter inneholder ikke bly, men en blanding av grafitt og leire. Navnet kommer av at det tidligere ble benyttet en blanding av bly og tinn i blyanter.

Les mer om bly

Cassandra Trier slipper løs en bactrianus-spurv i Kasakhstan

How the house sparrows came to be

House sparrows are closely associated with humans and are found in most parts of the world. By investigating the DNA of several species of sparrows, researchers at CEES have shown that the house sparrow diverged from a sparrow in the Middle East – and started to digest starch-rich foods – when humans developed agriculture some 11 000 years ago.