Hovedsaker

Dagens islandshester nedstammer antakelig fra hestene som ble gravlagt sammen med vikinger på Island.

Mektige islandske vikinger fikk hingster med seg i graven

Eldgammelt DNA fra 19 hester i vikinggraver er undersøkt, og det viste seg at alle unntatt én var av hankjønn. Det tyder på at de virile og til dels aggressive dyrene ble slaktet som ledd i et gravferdsritual som skulle markere den avdøde vikingens status.

Else-Ragnhild Neumann

Et forskerliv i stein og vulkaner

Hun ble Norges første kvinnelige professor i geologi og er ikke minst kjent for sine funn om det vulkanske Oslofeltet. På hennes 80-årsdag, 7. desember, deles den første prisen ut i Else-Ragnhild Neumanns navn.

Ingunn Wehus

Jakter på svar om universets fødsel

Ingunn Wehus og hennes kolleger håper å vinne kampen om å bli de første til å påvise de såkalte urgravitasjonsbølgene. Nå har hun fått EU-midler som drahjelp.

Den belgiske kunstneren og bokbinderen Pierart dout Tielts fremstilling av innbyggerne i Tornai som begraver de som er døde av pest.

Fur trade may have spread the plague through Europe

A new ancient DNA study shows that 14th century plague outbreaks might have resulted from repeated introductions of Yersinia pestis to Europe. Commercial trade routes, including the fur trade routes, would have contributed to the rapid spread of plague in whole Europe during the Middle Ages.

Solfysikkgruppen

Denne gjengen er norgesmestere i tungregning

De er blant Norges minste forskningsinstitutter. Likevel er de den råeste brukeren av datakraft. Det må til for å ha mulighet til å forstå sola – stjernen som er avgjørende for alt liv på jorda.

Mest lest siste syv dager
Forskerprofil
John Burk

Hvor mange av slavene som rømte fra fangenskap i USA, var kvinner? Kan et lyssverd kutte gjennom stål? Det er blant spørsmålene som dukker opp når John Burk underviser i fysikk og datavitenskap.

Fra periodesystemet.no

Sg

Visste du at Grunnstoff 106 er oppkalt etter Glenn T. Seaborg, som var den første som laget plutonium, grunnstoff nummer 94.

Les mer om seaborgium

Skisse bevart etter Caspar Wessel

Caspar Wessel – den glemte norske matematikk-helten

Caspar Wessel var den første norske matematikeren som leverte et sentralt bidrag til det man kan kalle verdensmatematikken, men likevel er han nesten glemt. – Det er ikke nok å være god, det må også gjøres kjent, sier Nils Voje Johansen.