Hovedsaker

Mauritius-parakitten er et sjeldent eksempel på en art som er blitt reddet, takket være vernetiltak

Fuglearter dør ut mye fortere enn vi trodde, men vernetiltak hjelper

Nye beregninger viser at fuglearter dør ut fem ganger fortere enn før antatt og ca. 1000 ganger fortere enn de ville gjort uten menneskelig påvirkning. Den gode nyheten er at vernetiltak faktisk virker – så godt at utryddelseshastigheten blir redusert med hele 40 prosent.

CONTENT MAIN

Academics must play games in order to get ahead in the race for citations

“Researchers must play games that damage the quality of science”

“Academics should stop worrying too much about indices", says Professor Colin Chapman from the George Washington University. Professor Nils Chr. Stenseth at the University of Oslo agrees: "The scientific journals' obsessive use of indices is damaging the quality of science", he says.

Ole Marius Hoel Rindal

Ultralyd-forbedringer gir også utfordringer

Medisinsk ultralyd har vært gjennom en enorm teknologisk utvikling. Med en ultralyd-app på telefonen kan man nå se bilder av foster, hjerte, blodårer og indre organer. Men teknologiske framskritt byr på nye utfordringer.

Hvor mye elg er det i skogen? Du kan ikke telle alle, men må ty til beregninger

Ville dyr kan telles mer presist når man beregner baklengs

De som skal bestemme fangst- og jaktkvoter bør helst vite hvor mye fisk det er i havet og hvor mange elger som finnes i skogen. Men bestandsberegninger er også viktige for dem som skal forvalte truede dyrearter, som tigeren i India. Forskere ved UiO har lansert en ny metode som skal kunne gjøre slike beregninger mer treffsikre.

Realfagsbiblioteket

Slik tilpasser biblioteket seg nye tider

Hvilke behov har forskere og studenter? Innovasjonsforsker Andrea Gasparini har hjulpet Universitetsbiblioteket med nyttige verktøy for å finne ut av akkurat det.

Blod

Det mystiske blodpropp-enzymet

Blodprøver frå 272 pasientar som var behandla for hjarteinfarkt, tyder på at enzymet legumain, som ein har trudd var ein risikofaktor, tvert om kanskje er til hjelp.