Hovedsaker

Trond Torsvik

Kapteinen på «Planet Earth»

Han ville bli skipskaptein og seile på de syv hav. I stedet ble Trond Torsvik toppforsker, med hele  jorden som arbeidsfelt.

Pavel Doubrovine

Hawaii surfet sørover

Den merkelige undersjøiske fjellformasjonen Hawaii-Emerpor Bend i Stillehavet har vært debattert heftig blant forskere siden 70-tallet. UiO-forskere har forklaringen.

Dagens katter er nesten identisk med ville katter!

Slik erobret katten verden!

Claudio Ottoni har samlet inn og analysere prøver av kattemumier fra store deler av verden og over et tidsrom på flere tusen år. Han fant at våre kjære huskatter er fra Egypt, hvor de ble dyrket som guder.

Moderne roser er avlet for flotte farger, men de gamle typene hadde fantastiske dufter!

Rosenes fargerike historie

Akkurat nå ser vi dem overalt - store og små, dyrkede og frittvoksende, røde og i andre farger. Et flere tusen år gammelt symbol på kjærlighet og luksus. Men én ting er blitt borte på veien.

Harald Stenmark, Gry Oftedal, Andreas Carlson, Irep Gözen

Døde «celler» kan fortsatt utføre oppgaver

Biologiske celler trenger et komplisert maskineri med arvestoff, proteiner, reseptorer og mye annet for å kunne utføre oppgaver. Nå utvikles bittesmå, døde beholdere som bare likner på celler – men som likevel kan utføre oppgaver.

Mest leste
Forskerprofil
Ann-Cecilie Larsen

På fritiden elsker Ann-Cecilie Larsen science fiction, Star Wars og finsk tungrock. På jobben håver hun inn millioner for å avsløre atomkjernenes indre liv i gigantiske stjerneeksplosjoner.

Fra periodesystemet.no

Lu

Visste du at 175Lu benyttes til datering (aldersbestemmelse) av meteoritter siden den har en halveringstid på 36 milliarder år.

Les mer om lutetium

Henrik Sønsteby er forsker ved Kjemisk institutt

Giftig bly i elektronikk kan erstattes av harmløse grunnstoffer

Smart-telefoner og andre såkalte EE-produkter inneholder små mengder bly, et giftig tungmetall som særlig kan skade barn og gravide. Forskere ved Kjemisk institutt har nå vist at bly i slike produkter kan erstattes med tynne filmer av harmløse materialer.