Hovedsaker

Kjøttmeisen er en av Norges vanligste fugler

Innvandrere har andre matvaner - også fugler

Meis og mange andre småfuglers matvaner er i stor grad styrt av medfødte instinkter, hevder biologenes lærebøker. Men professor Tore Slagsvold har nå vist at kjøttmeis og blåmeis er smartere enn som så. Innvandrer-meis tar nemlig med seg matvanene hjemmefra når de flytter, men etterhvert finner de ut at menyen kan varieres med nye larvetyper.

Utsikt fra Virunga National Park i Uganda mot vulkanene Gahinga og Karisimbi

Undersøker hvordan arter oppstår på afrikanske himmeløyer

Seks afrikanske "himmeløyer" – enorme høyfjellsområder – skal undersøkes for å se hvor fort nye plantearter kan oppstå. Resultatene kan kanskje brukes til å forbedre mat- og kulturplantene våre når vi i fremtiden trenger nye varianter på grunn av klimaendringer og nye plantesykdommer.

Adam Heikel

Showtime for nye helseprosjekter

UiOs kommersialiseringsenhet Inven2 viste nylig fram ti av de mest spennende innovasjonsprosjektene de jobber med innen livsvitenskap.

Mest lest siste syv dager
Forskerprofil
Dirk Linke

Kan vi i løpet av de neste 20 årene ende opp i en tilsvarende situasjon som den vi hadde før Alexander Fleming oppdaget penicilin? Det frykter biologiprofessor Dirk Linke. Men han jobber hardt for å unngå det.

Fra periodesystemet.no

Te

Visste du at dersom vi ser bort fra edelmetallene så er tellur det sjeldneste grunnstoffet i jordas skorpe? Dette reflekterer ikke lavt innhold i Universet!

Les mer om tellur