Hovedsaker

Nico König, doktorgradsstipendiat ved Kjemisk institutt

Vil frakte målsøkende medisiner rundt i kroppen i ørsmå molekyl-esker

Forsker Nico König bruker verdens største instrumenter til å undersøke noen av verdens minste strukturer. Målet er å utvikle molekyler som bygger seg selv sammen til bittesmå "esker" som skal kunne frakte målsøkende medisiner rundt i kroppen og slippe dem ut igjen bare der de kan virke helbredende.

CONTENT MAIN

Edvard Aknes, Kristin Shaw, Corey Harris, Cédric Le Texier

2+5=5 og 2x5=7

Nei, det er ikke feil i tittelen. Dette er tropisk matematikk. Kristin Shaw, nyansatt ved UiO, skal utvikle denne relativt nye grenen innen matematikken i Norge.

Tim Berners-Lee

World Wide Web runder 30 år

Halve kloden har tilgang, og vi føler nesten at det alltid har vært der. Men internett er fortsatt svært ungt.

Mest lest siste syv dager
Nyheter fra andre
Forskerprofil
Åsmund H. Eikenes

For å øve seg på å være nysgjerrig da han begynte å studere, bestemte Åsmund Eikenes seg for å stille spørsmål på alle forelesningene. Nå er han blitt medlem i Akademiet for yngre forskere.

Skaperskolen

– Fremtidens skaperkultur må starte i grunnskolen

Arbeidslivet i dag forutsetter helt andre kunnskaper enn for 30 eller 50 år siden, og ingen vet sikkert hva som kreves om nye 30 eller 50 år. Men én ting er sikkert: – Dagens skole bør gi elevene et grunnlag med praktiske ferdigheter og praktisk problemløsning, mener initiativtakerne bak Skaperskolen.

Selamawit Seid Nega (left) has interviewed 600 pregnant women in Ethiopia.

Utstrakt og risikabel bruk av urtemedisiner blant gravide i Etiopia

Selamawit Seid Nega fikk flere overraskelser da hun intervjuet 600 gravide kvinner i hjemlandet Etiopia. – Den største overraskelsen var at et stort flertall av dem som bruker urtemedisiner – 94 prosent – ikke forteller legene de går til om at de bruker urtemedisiner.  Det gir grunn til bekymring, sier Nega.

skip, redningsbøye

Ship disasters can be avoided with advanced statistics

The chance of major ship disasters at sea can be reduced by statistical methods. The trick is to interpret the large amounts of data streaming in from the many sensors in the ship, making it possible to sound the alarm on time.