Hovedsaker

Hva er vitsen med virus? Antakelig at genene skal spres

Virus: Mer døde enn levende

De fleste biologer kvier seg for å svare på hva som er "meningen med livet" for oss mennesker, og det er enda vanskeligere å svare på hva som er meningen med å være virus. De er jo ikke engang levende – men de er veldig flinke til å spre genene sine.

Lucia Crespo Campo

In love with nuclear physics

Lucía Crespo Campo asked so many questions in class at UC Berkeley that her teacher asked her to join him at the Lawrence Berkeley lab.

Martin Malmstrøm på fisketur

Cod’s immune system is not special any more

For long we believed that the cod was a freak, who was fresh despite lack of immunity. But new research shows that all codfishes lack this immune component showing that the immune system generally is more flexible than previously thought.

Anders Rummelhoff i rollen som Christen Smith. Foto: UiO

– Det er noe abelsk over Christen Smith

Christen Smith rakk mer i løpet av snaut 31 år enn de fleste rekker i løpet av flere liv: Han ble Norges første fjellturist, Norges første professor i botanikk og økonomi, oppdaget flere hundre nye arter for vitenskapen, og mere til. Smith døde under en ekspedisjon til Kongo for nøyaktig 200 år siden og er en av «de unge døde» i norsk vitenskap.

Mest leste
Forskerprofil
Ann-Cecilie Larsen

Ann-Cecilie Larsen synes fysikk er sinnsykt moro. Hun fikk sin store AHA-opplevelse da hun fikk se kvantemekanikk i praksis - hun kunne SE det hun hadde lært. Nå er entusiasmen og forskningen hennes belønnet med en av Forskningsrådets gjeveste priser.

Fra periodesystemet.no

P

Visste du at en rekke organiske fosforforbindelser kan ha en fatal innvirkning på livsprosessene?

Les mer om fosfor

Yi Jing og Anja Røyne med betong-bakterier

Lar bakteriene bygge betong

Nest etter vann er betong det verden bruker aller mest av, og sement - en viktig ingrediens i betong - står for 5-10 prosent av verdens CO2-utslipp. En gruppe norske forskere går drastisk til verks for å gjøre sement utslippsfri.