Hovedsaker

Michael A. Riegler

Reveals gastric illnesses with algorithms

New technology based on artificial intelligence can recognize pictures of the eight most common gastric findings with at least 93 percent accuracy. This can save lives.

Inger Sandlie

Den utrettelige idégeneratoren

Inger Sandlie fikk en «ut av kroppen-opplevelse» første gang hun leste om DNA-molekylet. Molekylærbiologen ble senere tildelt en ærespris for å ha bidratt med over 100 forskningsideer.

Kari Kveseth, spesialrådgiver ved Kjemisk institutt

– Nå er det på tide med en nobelpris igjen!

Nå planlegges feiringen av 50-årsjubileet for den eneste helnorske naturvitenskapelige nobelprisen. – Det er verdensmesterskapene vi må sikte mot! Da må forskerne våre kanskje starte i kretsmesterskapene for å øve seg, men vi må hele tiden sikte høyere, sier Kari Kveseth.

Planteplankton

Fra mutasjoner til mangfold

– Vi har kartlagt historien til noen av de viktigste genene for celleform hos flere arter, sier forsker Anders Krabberød om sin nye studie.

Mest leste
Forskerprofil
Paul Arne Østvær

Paul Arne Østvær var på vei mot det helt store i skiskyting, men det er matematikken som har gitt ham mest gull og ære. Nylig ble han tildelt en pris for sitt arbeid med algebra.

Fra periodesystemet.no

Ti

Visste du at store ilemenittforekomster på Tellnes i Rogaland har gjort Norge til en av de største produsentene av titan.

Les mer om titan