Om oss

Titan.uio.no er en nyhetsavis for realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo. Titan.uio.no er tilknyttet Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Publisert 31. jan. 2023

Hver dag tilegner våre 1300 forskere og 5000 studenter seg kunnskap innen fagområder som er nøkkelen for å løse framtidas utfordringer. Dette gjelder blant annet energi og miljø, helse og teknologi.

Gjennom Titan.uio.no ønsker vi å spre så mye som mulig av denne kunnskapen. Vi håper med det å bidra til at samfunnet blir klokere – folk med kunnskap treffer bedre beslutninger.

Vår mål er å inspirere, informere, interessere og imponere leserne med alt det spennende som skjer innen disse fagområdene.

Du kan blant annet lese om forskere og studenter som:

• Utvikler framtidas solceller og andre fornybare energikilder
  • Utvikler bedre behandlingformer mot kreft og andre folkesykdommer
  • Prøver å løse universets mange gåter
  • Finner riktige data i enorme mengder informasjon – dataalderens største utfordring
  • Er med på å skape nye bedrifter

I tillegg deler våre bloggere sin faglige lidenskap og sine opplevelser og synspunkter innen forskning og utdanning.

Redaksjonen

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål eller noe du ønsker at vi skal fortelle om: redaksjonen@titan.uio.no

Gina Aakre

Redaktør og deskleder
gina.aakre@mn.uio.no

Elina Melteig

Forskningsformidler, journalist

Elise Hilland

Nettredaktør for mn.uio.no, administrator for Titan.uio.no

Skribenter og kontakt­­­­­­­personer fra instituttene våre

Hilde Lynnebakken, Fysisk institutt
Cathrine Strøm, Kjemisk institutt
Gunn Kristin Tjoflot, Institutt for geofag
Eli Berge, Institutt for informatikk
Mette Johnsud, Institutt for teknologisystemer
Martina D'Angelo, Institutt for teoretisk astrofysikk
Åslaug Brynildsen, Institutt for biovitenskap
Torstein Helleve, Farmasøytisk institutt
Karenina Kriszat, Naturhistorisk museum
Nils Voje Johansen, Matematisk institutt

Derfor heter vi Titan

Vi ønsket et kort, kult navn som gir assosiasjoner til realfag, teknologi og innovasjon. Det gjør Titan.

Greske guder

Ifølge gresk mytologi var Titanene avkommet til Gaia (Jorden) og Uranos (Himmelen) som hersket i den legendariske gullalderen. De var udødelige kjemper med ufattelig styrke.

Et grunnstoff

Et metall som har nummer 22 i Periodesystemet. Titan er sølvfarget, sterkt som stål, lett som «ei fjær», og det ruster ikke. Det brukes blant annet i klokker, briller, sykler, skip, fly og som hofteledd. Titanforbindelser benyttes i alt fra maling til solkrem.

Les Svein Stølens blogg om grunnstoffet Titan.

Saturns største måne

Titan er den eneste kjente naturlige satellitten som har atmosfære, og det eneste kjente objektet utenom jorden med stabile legemer av væsker på overflaten. Kanskje det er liv på Titan.

Innovasjon

Titan er et innovativt materiale. Norge er allerede en av verdens største eksportører av titan – i oksidform. Ny teknologi kan flytte Norge inn en eksklusiv gruppe titanmetallprodusenter.

Superdatamaskin

Fram til 2013 het verdens raskeste superdatamaskin Titan.

Elektronmikroskop

USAs tidligere president Barack Obama har sett atomer i elektronmikroskopet Titan. Det samme har våre forskere – i Titan-mikroskopet i Forskningsparken.

Elbil

Apple planlegger å utfordre Tesla. Gjett navnet på Apples elbil-prosjekt?

Emneord: Internal