Øystein Elgarøy i skumringen på Universitetsplassen

Øystein Elgarøy på Universitetsplassen. Foto: Elina Melteig

Årets foreleser 2023: Humor og tålmodighet som strekker seg til universets yttergrenser

I år gir studentene prisen til professor Øystein Elgarøy fra Institutt for teoretisk astrofysikk.

Av Elina Melteig
Publisert 3. nov. 2023

«Imøtekommende og tålmodig» slik beskriver studentene årets foreleser.

Hvert år deler Matematisk-naturvitenskapelig studentutvalg (MNSU) ut prisen Årets foreleser ved MN-fakultetet. I år går prisen til professor Øystein Elgarøy som underviser i kosmologi fra høyeste til laveste nivå.

Øystein Elgarøy

I sin begrunnelse for prisen skriver studentene at han har en «bred» formidlingsevne og at han lager dagsaktuelle og engasjerende oppgaver.

– Ingen spørsmål er for store eller for små. I pausen mellom forelesningene sitter han igjen for å passe på at ingen spørsmål står ubesvarte, skriver nestleder i MNSU, Nils C. Taugbøl. Øystein utmerker seg i sin forståelsesfulle holdning til både studenter og undervisning.

Studentene skriver videre at Elgarøy tar til seg tilbakemeldinger og tilpasser forelesninger og innleveringer.

– Med tavle-undervisning og en humoristisk undertone, blir selv de mest skremmende Friedmannlikninger mulige å følge, skriver Taugbøl.

Æren er ekstra stor når det er studentene selv som delere ut prisen

Da Elgarøy fikk vite at studentene hadde kåret ham til årets foreleser ble han svært glad:

– Det var en gedigen og veldig gledelig overraskelse. At det er studentene som deler ut denne prisen gjør det til en ekstra stor ære. Å snakke med studenter om astrofysikk er noe av det aller beste jeg vet, og å få lov til å gjøre det hver uke er belønning nok. Men det er fantastisk å få denne bekreftelsen på at også studentene synes de har utbytte av tiden vi tilbringer sammen, og det inspirerer meg til å fortsette å strebe etter å gjøre en enda bedre jobb, sier Elgarøy.

Selv tror han at noe av årsaken til at han lykkes med å gjøre vanskelig stoff forståelig er at han prøver å forstå det så godt som mulig selv – til og med når det ikke er så gode grunner til å forstå det:

– Jeg må også bruke tilbakemeldinger fra studentene og min egen erfaring til å finne ut hva som gjør stoffet vanskelig å forstå. Hvis jeg vet dette, er jobben videre å finne fram til den enkleste situasjonen, eller systemet, som kan illustrere poenget med stoffet. Å gjøre en situasjon enkel nok, men ikke for enkel, er alltid en spennende utfordring. Av og til er imidlertid stoff vanskelig å forstå rett og slett fordi ingen forstår det særlig godt. Dette er også viktig å formidle til studentene. Forskning er planmessig famling, og ofte snubler vi over løsninger uten helt å forstå hvorfor de fungerer. Det kan ta lang tid fra løsningen er funnet til den er forstått, sier Elgarøy.

Er der for studentene

Studentene forteller at Elgarøy er der for dem.

– Kontordøra er alltid åpen, og det er lav terskel for å stille spørsmål. Han gjør seg også mer tilgjengelig nærmere eksamen og innleveringsfrister ved å delta på ekstratilbudene til emnene sine. Han stiller også gledelig opp med spesialpensum til den som skulle trenge det.

Studentene konkluderer: Elgarøy er en foreleser som tydelig ønsker det beste for studentene og deres læring!

– Har du noen tips til andre forelesere?

– Det finnes mange dyktige forelesere på MN-fakultetet, og de vet selv best hvordan de bør undervise kursene de er ansvarlige for. Noe som imidlertid har vært viktig for meg, er å skape en atmosfære der studentene føler seg trygge på at de kan stille alle spørsmål de måtte ha. Da tror jeg det hjelper at de ser at foreleseren selv ikke er et ufeilbarlig geni. Jeg er så heldig at dette er opplagt fra første stund i mitt tilfelle, men for andre kan det kanskje være et godt tips å ikke være redd for å vise studentene sine svakere sider, smiler Elgarøy.

Tidligere prisvinnere:

2022: Karianne Staalesen Lilleøren