Tavle med navnet til vinneren skrevet på.

Årets foreleser: En underviser som gjør at studentene føler seg sett

Professor Frode Hansen ved Institutt for teoretisk astrofysikk er kåret til årets foreleser av studentene ved MN-fakultetet på UiO.

Av Wenche Willoch
Publisert 13. nov. 2020

Prisen, som vanligvis blir delt ut under Matematisk-naturvitenskapelig fakultets årsfest Real moro, måtte denne gangen deles ut i en pause under Hansens forelesning 13. november – til stor begeistring. Jubelen var så vill som den kan bli med 19 studenter til stede i et rom med plassrestriksjoner. Hansen ønsket ikke å bli tatt bilde av.

– Frode er en underviser som gjør at studentene føler seg sett. Han er en underviser som fenger når man er her og hører på ham, sa Sigurd Føreid Fladby, leder av Matematisk-naturvitenskapelig studentutvalg (MNSU), under utdelingen.

– Spesielt i år ble det lagt vekt på at han i tillegg har et undervisningsopplegg som fungerer like bra digitalt som fysisk, dette ble spesielt viktig i år hvor det var nødvendig med robuste løsninger for undervisning og eksamen. Jeg regner med at Frode ikke forutså korona, men at han heller bare har innsett at det har stor verdi med emner som tar hensyn til at forskjellige studenter har forskjellige behov. Vi håper at du fortsetter med utviklingen av undervisningen din og at du kan være en inspirasjon for dine studenter og kolleger, både faglig og didaktisk.

– Fantastisk å vite at studentene liker det

– Det er selvfølgelig veldig hyggelig å vite at studentene setter pris på det jeg gjør, sier Hansen til Titan.uio.no. – Jeg bruker veldig mye tid på å lage undervisningsopplegg, så det er fantastisk å vite at studentene liker det og får noe ut av det. Jeg har jo allerede fått tilbakemeldinger fra mange studenter  om at de liker undervisningsopplegget, men et slik pris gjør det jo enda større og tydeligere.

Frode K. Hansen er inne i sitt syvende år som foreleser i introduksjonskurset til astrofysikk, AST2000. Dette er det første kurset i astrofysikk som bachelorstudenter i både fysikk og astronomi møter, og det har lenge vært en favoritt blant studentene. Denne høsten måtte det gjøres på andre måter.

– I begynnelsen av høstsemesteret visste jeg jo ikke hvordan det ville bli, ville vi kunne fortsette med fysisk undervisning eller ville den bli heldigital? Og så måtte jeg jo tenke på at en del studenter er i risikogruppen eller i karantene og ikke kan gå på fysisk forelesning uansett og dermed lage et digitalt opplegg for disse, sier Hansen.

– Forelesningene mine er normalt veldig interaktive, studentene står for en stor del av forelesningen, og dette ville jeg gjerne prøve å få frem også i den digitale forelesningen. Det var på den måten jeg kom på ideen med å lage "interaktive forelesningsnotater" der studentene skal diskutere og tenke selv i løpet av den digitale forelesningen for selv å komme frem til resultatene på samme måte som i de fysiske forelesningene. På den måten blir de sendt til forskjellige sider og ser litt forskjellige videoer avhengig av hva de svarer på spørsmålene underveis. Dette gjør også at hver og en kan ta det i sitt tempo og på sitt nivå.

Vil ha samtale i stedet for enveis-forelesning

Samtidig vil en digital forelesning aldri fullt ut kunne erstatte den fysiske med det sosiale aspektet hvor man diskuterer sammen og iblant alle studentene sammen er med og bidrar til det som kommer på tavla, poengterer han.

– Det var et stort ønske blant en del studenter at vi også har fysiske forelesninger, og det samme ønsket jeg da jeg synes det er veldig morsomt å forelese – spesielt når studentene er aktivt med slik at den blir mer en samtale enn en "forelesning", noe som har funket spesielt godt i år. Samtidig er det omtrent halvparten så mange på forelesning i år som det pleier å være, det betyr nok at mange bruker, og kanskje foretrekker, de digitale forelesningene og forhåpentligvis får noe ut av dem.

Hansen er også tidligere hedret for undervisningen sin, både av Studentparlamentet ved UiO og av Olav Thon-stiftelsen. Les mer om ham her:

Disse er tidligere kåret til Årets foreleser:

Harald Thidemann Johansen: Glad for at det satses mer på pedagogikk

Tone Gregers: – Jeg har et hjerte for studentene

Roger Antonsen: – Jeg forsøker å undervise som om jeg selv tok kurset

Steven Ray Wilson: Balanserer show og formidling på en måte som gjør at studentene lærer uten at de innser det

Anne Krag Brysting: Vinner studentene med fruktsalat

Are Raklev: Studentenes favoritt