""

Alexander H. Sandtorv studerer sykloheksan-molekylet. Foto: Eivind Torgersen/UiO

Titan-prisen til Alexander H. Sandtorv

Kjemiker Alexander H. Sandtorv får årets formidlingspris fra Titan.uio.no. – En usnobbete formidler, sier prodekan Bjørn Jamtveit.

Av Eivind Torgersen
Publisert 10. des. 2021

Førsteamanuensis ved Kjemisk institutt, Alexander H. Sandtorv, ble i dag tildelt Titan-prisen for fremragende forskningsformidling ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

– På usnobbete vis når Sandtorv frem til et bredt publikum via flere formater og medieflater, sa prodekan Bjørn Jamtveit da han overrakte prisen.

Sandtorv har testet sminke og kosmetikk med «TV 2 Hjelper deg», han har fast spalte i Morgenbladet, og han lager kjemipodkasten «Tingenes tilstand» med Kristopher Schau. Han er også jevnlig gjest i panelet til NRKs Abels tårn, der han for eksempel har svart på spørsmålet Smaker ulike typer salt forskjellig?

Det er redaksjonen i Titan.uio.no som står bak prisen, og de tidligere vinnerne er fysiker Anja Røyne, biolog Nils Chr. Stenseth, farmasøyt Hedvig Nordeng og matematiker Céline Cunen.

– I tillegg til å være en aktiv formidler har Sandtorv satt fokus på den skvisen mange forskere opplever i en travel arbeidshverdag, sier redaktør Gina Aakre i Titan.uio.no.

– Det blir lite tid til formidling, og det blir heller ikke alltid verdsatt på en god nok måte. Likevel stiller Sandtorv villig opp når journalistene i Titan.uio.no ønsker hans tid og ekspertise. Med denne prisen ønsker vi å vise at vi setter pris på Sandtorvs velvillighet, sier Aakre.

""