Image
""

Anja Røyne får Titan-prisen for fremragende innsats med å formidle forskning.Foto: Sturlason/Kagge

Titan-prisen til Anja Røyne

Fysiker Anja Røyne får årets formidlingspris fra Titan.uio.no. – En vitenskapelig multikunstner, sier dekan Morten Dæhlen om prisvinneren.

– Det er imponerende hva du har fått til på formidlingsfronten, sa dekan Morten Dæhlen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet da han via Zoom informerte prisvinneren.

Anja Røyne har i år gitt ut to bøker, klimaboken Varm klode, kaldt hode og innføringsboken Fysikk – enkelt forklart. Hun er også blitt intervjuet i en rekke artikler på Titan.uio.no.

– Når vi også ser hva du bidrar med vitenskapelig og som lærer for fysikkstudentene, så har du plassert deg som en multikunstner på den vitenskapelig arena, sa Dæhlen.

I fjor var det biolog Nils Chr. Stenseth som fikk Titan-prisen. Før ham har farmasøyt Hedvig Nordeng og matematiker Céline Cunen blitt hedret på samme vis.

""
Anja Røyne (nederst til høyre) fikk «overrakt» Titan-prisen digitalt av dekan Morten Dæhlen (nederst til venstre). Øverst: Titan-redaksjonen representert ved redaktør Wenche Willoch og journalist Eivind Torgersen.

Les intervjuer med Anja Røyne på Titan.uio.no:

Hvis kjærligheten var en fysisk kraft…

– De tre viktigste klimatiltakene

Hvor mange trapper må du gå opp for å nulle ut en spiseskje med smør?

Regnskogene er ikke jordas lunger – så hvor kommer oksygenet vi puster fra?

Lar bakteriene bygge betong