Morten Dæhlen

Morten Dæhlen har ledet arbeidet med rapporten som ser på grønn digital omstilling. Foto: UiO

Rapport viser hvordan forskning på det digitale området bidrar til et mer effektivt grønt skifte

Forskning på det digitale området undervurderes som drivkraft for det grønne skifte. Dette vil forfatterne bak ny rapport om grønn digital omstilling endre på.

Av Christoffer Redmund Hals
Publisert 21. sep. 2023

Den ferske rapporten “The Twin Transition Century: The role of digital research for a successful green transition of society?” lanseres i Norges Hus i Brussel torsdag 21. september. Rapporten anbefaler å gire opp satsingen på den digitale omstillingen for at samfunnet skal klare det grønne skifte.

The Guild, et nettverk av forskningsintensive universiteter i Europa, har arbeidet med å se på hvordan samfunnet kan utnytte data og digitalisering for å akselerere det grønne skifte. Samt hvordan den digitale omstillingen og det grønne skiftet vil påvirke hverandre i årene som kommer. Dette mener EU er så viktig at de har laget et eget begrep for koblingen: «The Twin Transition», Den Grønne Digitale Omstillingen.

OECD og EU spiller en sentral rolle for det grønne skifte i Europa. Ursula von der Leyen, president for EU-kommisjonen uttalte i 2020 at «the twin transition» er en av hovedprioritetene for Europakommisjonen gjennom EUs grønne giv – The European Green Deal – som skal hjelpe Europa å nå netto nullutslipp av klimagasser innen 2050.

– Arbeidet med rapporten har vært en spennende reise gjennom en omfattende verden av forskningstema og bruksområder for forskning, sier professor Morten Dæhlen fra Universitetet i Oslo. Han har ledet arbeidet med rapporten.

– Selv om EU legger vekt på hvor viktig digital forskning og innovasjon er for at samfunnet skal bli mer miljøvennlig, undervurderes fremdeles forskning på det digitale området som drivkraft for å realisere det grønne skifte. Altså å gjøre Europa til det første klimanøytrale kontinentet innen 2050 slik det er formulert i EUs grønne giv. Jeg håper denne rapporten vil bidra til å endre dette.

For å nå dette målet peker rapporten på viktige satsingsområder innen det digitale området, at grunnleggende langsiktig forskning i bredden av vitenskapene er viktig, og at den digitale delen av verden må bli grønnere. Europa må satse mer på åpen og uavhengig forskning, både disiplinært og tverrfaglig. Dette må skje med tunge bidrag fra det digitale området.

– Den Grønne Digitale Omstillingen av samfunnet vil ta mange år – hele dette århundre slik tittelen på rapporten antyder. Vi må derfor finne en god balanse og dyrke sammenhengen mellom kortsiktige og langsiktige tiltak. Vi må innse at det er viktig å forsterke og styre den digitale omstillingen for å oppnå et effektivt grønt skifte. Begge omstillingene gjort riktig, og samspillet mellom dem, vil være avgjørende for å skape en bærekraftig fremtid for alle, overalt, sier Dæhlen.

Rapporten blir lansert i Norge på frokostseminaret: “The Twin Transition Century" på Domus Bibliotheca i Oslo torsdag 28.september fra kl. 08:00.

Hele rapporten kan lastes ned her

Emneord: Kortnytt