Image
Robotfilmer

Seks robot-filmer du kan se mens du venter på at robotene skal ta over

Robotforsker Trenton Schulz plukker frem seks godbiter fra filmhistorien.

I de fleste filmer og serier innenfor science fiction-sjangeren møter vi roboter både i hovedroller, biroller og som statister.

Noen av dem er søte og snille, som Wall-E fra filmen med samme navn eller R2D2 og C-3PO fra Star Wars-universet, og det er nesten umulig ikke å bli litt glad i dem.

Andre er av det skumlere slaget, som The Terminator i Arnold Schwarzeneggers skikkelse og Roy fra Blade Runner. Dolores i Westworld virker uskyldig nok i den første sesongen, men ser etter hvert ut til å bli en trussel mot hele menneskeheten.

Robotforsker Trenton Schulz har nok en god del flere kategorier enn søt, snill og skummel når han ser roboter på kinolerretet eller på TV-skjermen. Vi ba ham plukke ut sine favoritter blant filmrobotene der ute.

Trenton Schulz har skrevet doktorgrad om roboter til hjemmebruk. Foto: Eivind Torgersen/UiO

– Da vil jeg gjerne anbefale noen filmer som er litt mindre kjent, men som belønner deg med en interessant innføring i roboter og i samfunnet generelt, sier Schulz til Titan.uio.no.

1. Dewey, Huey og Louie fra Silent Running

Douglas Trumbulls film fra 1972 fikk tittelen Flukt i verdensrommet her i Norge. Den handler om en fremtid der alt planteliv på jorda er i ferd med å bli utryddet. I filmen møter vi de små, tobeinte robotene Drone 1, Drone 2 og Drone 3.

– Senere ble de døpt om til henholdsvis Dewey, Huey og Louie, og i løpet av filmen utvikler de seg fra å være verktøy til å bli som barn for Freeman Lowell, botanikeren om bord på romskipet, sier Schulz.

Lowell lærer robotene hvordan de skal plante et tre, men de får det ikke helt til. Lowell programmerer også robotene til å spille poker, men de lærer å jukse seg imellom for å slå ham.

Freeman Lowell (Bruce Dern) lærer robotene å spille poker. Foto: NBC Universal (skjermdump fra trailer)

Litt drama er det også plass til: Louie blir borte i verdensrommet, og de andre robotene sørger over tapet. Og Huey blir skadet etter ikke å ha fulgt eller ikke hørt en instruksjon.

– Måten de uttrykker seg på, med bare et lys og kroppsposisjonen til å kommunisere med, gjør at du virkelig begynner å føle med dem.

– Dette viser hvor gode skuespillerne i Dewey, Huey og Louie var. De ble faktisk spilt av mennesker som hadde amputert begge beina, sier Schulz.

2. Gerty fra Moon

Kevin Spacey ga stemme til roboten Gerty i Duncan Jones’ regidebut fra 2009. Roboten er det eneste selskapet for Sam Bell, som jobber alene på en månebase.

– Gerty er sannsynligvis en av de mer realistiske robotene man kan ende opp med å jobbe med. Den er en stor boks som henger fra taket og beveger seg på skinner mellom forskjellige deler av basen, sier Schulz.

Robotens hode har en linse til øye og en skjerm som viser forskjellige typer smilefjes for å beskrive situasjonen. For eksempel et smilefjes når den snakker til Sam om vanlig arbeid, et forvirret ansikt når den må skjule sannheten for Sam og et trist ansikt når Sam blir skadet.

– I denne filmen kan vi se at roboter ennå ikke kan gjøre alt riktig. Den hører ikke alltid mennesket som snakker til den og kan komme i veien med armene, sier Schulz.

Hårklipp på månebasen. Gerty og Sam Bell (Sam Rockwell). Foto: Sony Pictures (skjermdump fra trailer)

Han liker særlig hvordan plotet drives frem blant annet ved å vise hvordan Gertys etikk blir avslørt gjennom programmeringen.

– Den er programmert for å hjelpe og beskytte Sam mot skade. Men den har også en plikt til å sørge for at ting går bra på månebasen og ikke avsløre informasjon som er ment å være hemmelig for Sam.

– Gjennom en dreining i plotet tidlig i filmen blir interaksjonene mellom Gerty og Sam interessante, sier Schulz.

LES OGSÅ: Hva skal til for at vi stoler på en robot?

3. TARS og CASE fra Interstellar

I Christopher Nolans film fra 2014 leter astronauter etter beboelige planeter i verdensrommet. Med seg har de robotene TARS og CASE.

– TARS og CASE ser annerledes ut enn hva folk flest anser som roboter, men gir sannsynligvis et godt bilde av hvordan en robot rettet mot romforskning vil se ut, sier Schulz.

Han mener filmen viser godt hva vi anser som «menneskelig» og hva vi anser som «annerledes», spesielt siden TARS i begynnelsen er ment å skremme deg.

CASE kommer til unnsetning i Interstellar. Foto: Warner Bros. Entertainment (skjermdump fra trailer)

– Det faktum at de er store klosser som bare kommer mot deg, er først foruroligende, men til slutt blir du vant til det. Filmen gir også et interessant og allsidig bilde av hvordan robotene beveger seg og hva de kan gjøre.

– Den viser også at robotene kan gjøre et godt arbeid og bli et verdifullt medlem av teamet, selv om humorinnstillingene deres kanskje blir skrudd opp for høyt, sier Schulz.

4. Roboten fra Robot & Frank

I denne komedien fra 2012 forteller regissør Jake Schreier om en aldrende smykketyv som får en robot i gave for å hjelpe seg i hverdagen.

– I doktorgraden min så jeg på hvordan roboter kan hjelpe eldre mennesker som bor hjemme. Denne filmen utforsker dette temaet – og selvfølgelig hva de eldre selv har å si om det.

– Filmen reiser interessante spørsmål om forholdet mellom roboten og den eldre personen.

Roboten og Frank (Frank Langella) i Robot & Frank. Foto: Universal Pictures (skjermdump fra trailer)

For eksempel ber roboten Frank om å følge rådene den gir, ellers vil den bli returnert til fabrikken og bli deaktivert. Senere avslører roboten for Frank at den ikke kan føle noe, så den bryr seg ikke om den er deaktivert, men den klarte altså å få Frank til å følge rådene.

– Filmen tar opp et potensielt ladet tema og gjør det underholdende. Det er noen fine komiske øyeblikk her, og filmen har en fin vri mot slutten. Det er også morsomt når det handler om innbrudd og ran.

– Jeg vil imidlertid si at roboten er for lett av vekt. Så store roboter er veldig tunge, men det er likevel morsomt å se i filmen at en person uten problemer tar roboten ut av bilen, sier Schulz.

Og en liten bonus til robotentusiaster: Rulleteksten er også verdt å se for å få med seg hvordan man setter opp roboteksperimenter.

LES OGSÅ: R2-D2 eller C-3PO – hvordan vil fremtidens hjemmeroboter se ut?

5. David og Teddy fra A.I.

Steven Spielbergs A.I. Artificial Intelligence fra 2001 handler om robotgutten David, som blir satt ut i skogen fordi familien hans ikke vil ha ham mer.

– Det er faktisk mange interessante roboter i denne historien, sier Schulz.

I tillegg til «hovedpersonen» David opptrer den elskverdige teddybjørnroboten Teddy og flere mer serviceorienterte roboter.

– Det er Gigolo Joe, den mannlige prostituerte roboten, som virker ganske fornøyd med å utføre sine plikter og hjelpe sine kunder. Det er også den forlatte barnepike-roboten, som prøver å hjelpe David selv når hun er i fare.

– Til slutt er det de avanserte robotene som ser ut som romvesener, som dukker opp på tampen av historien, sier Schulz.

Han synes det mest interessante i denne filmen er forholdet folk har til robotene. Historien finner sted etter at klimaendringene har smeltet iskappene og mange byer står under vann. Befolkningskontroll håndheves, så roboter kan være en effektiv erstatning for et barn.

David (Haley Joel Osment) og Teddy fra A.I. Foto: Dreamworks/Warner Bros. (skjermdump fra trailer)

– Roboter blir imidlertid laget som billig arbeidskraft for å få ting til å fungere, men tilstedeværelsen deres er ikke godt likt.

– Dette fører til noen interessante spørsmål om hvordan mennesker behandler roboter.

Anti-robot-følelser får fritt utløp blant annet gjennom å ødelegge gamle roboter på scenen.

– Dette sinnet oppstår fordi det er flere roboter enn mennesker, og menneskene er redde for å bli utryddet.

– Dette er en interessant idé for en film, men det er lite sannsynligvis at det faktisk skal skje i det virkelige liv. Likevel reiser dette interessante spørsmål om behandling av sosiale roboter, sier Schulz.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi: Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt

6. Ava fra Ex Machina

Store deler av Alex Garlands film fra 2014 er filmet i Valldal i Norge, men det er ikke det som gjør den interessant for en robotforsker.

– Roboten Ava er skapt som en utfordring for en turingtest.

Målet med en turingtest (oppkalt etter Alan Turing) er å kunne avsløre at en kunstig intelligens er nettopp det, en kunstig intelligens, og ikke et menneske. I løpet av seks møter med Ava skal hovedpersonen Caleb prøve å avsløre henne.

Ava (Alicia Vikander) fra Ex Machina. Foto: Universal Pictures (skjermdump fra trailer)

– Det er noen interessante diskusjoner rundt kunstig intelligens i denne filmen, inkludert en diskusjon om simulering versus forståelse, en diskusjon om tilfeldighet, instinkt, autonomi og intellekt.

– Det er også et spørsmål om hva Avas intensjoner er. Kan en kunstig intelligens virkelig elske noen, eller er det bare en kalkulert oppførsel for å få det den vil ha?

Schulz synes også filmen er interessant med tanke på hvordan man lager en menneskelig robot.

– Og uavhengig av hva du mener om filmen, inneholder den en sterk oppfordring til å ta helt av på dansegulvet, sier Schulz.

Les mer på Titan.uio.no:

Et steg nærmere «Westworld» med nyvinning i elektronikken

Her er universitetets mest avanserte, selvlærende robot

TV-serie inspirerer kvantefysikken