UiO-teknologi bak verdens første heldekkende mobilskjerm

Av Bjarne Røsjø
Publisert 26. okt. 2016
Fra lanseringen i Beijing. Foto: Elliptic Labs

– Jeg fikk en spennende idé. Den var rett og slett for god til ikke å gjøre noe med. Slik forklarte Tobias Dahl, tidligere student ved Institutt for informatikk, hvordan selskapet Elliptic Labs startet da han ble intervjuet i 2003.

Det kinesiske selskapet Xiaomi, som ofte kalles Kinas svar på Apple, lanserer nå verdens første mobiltelefon med en skjerm som går helt ut i kantene. NRKs Asia-korrespondent Peter Svaar har vært tilstede ved lanseringen i Beijing, og forteller blant at telefonen er kinesisk mens teknologien inne i den er norsk.

Først  i verden

– Vi har jobbet med Xiaomi i over 2 år for å få dette til. Xiaomi er nå først i verden med denne teknologien, hvor høyttaler og andre sensorer kan skjules bak skjermglasset. Andre vil komme etter, men vi har 16-18 måneders forsprang, sier Laila Danielsen i det lille norske teknologiselskapet Elliptic Labs til NRK.

Elliptic Labs har kommersialisert norskutviklet ultralydteknologi, som gjør det mulig å sende lyd og detektere nærhet til øret gjennom skjermens glass. Utviklerne er plukket fra norske teknologimiljøer innen olje- og helseindustrien.

Da IFI-studenten og gründeren Tobias Dahl ble intervjuet i 2013, forklarte han at det var doktorgraden ved Universitetet i Oslo i 2002 som startet det hele. Den handlet om trådløs teknologi, og under postdoktor-arbeidet modnet ideen om å få skjermer til å reagere på ultralydbølger som oppstår ved håndbevegelser.

Elliptic Labs er en privateid bedrift med kontorer i San Francisco, Shanghai og Oslo.

NRK: Norsk teknologi bak verdens første heldekkende mobilskjerm

UiO: Fra Blindern til Silicon Valley

Elliptic Labs på internett