chatbot

I framtida vil vi trolig møte flere som denne karen. Foto: Colourbox

Nå kommer chatbotene

Chatbot. Du kan like godt lære deg ordet med en gang. En chatbot er en robot som kan snakke med mennesker på en intelligent måte. De er rett rundt hjørnet.

Av Linn Eirin Paulsen, Gunhild M. Haugnes
Publisert 19. juli 2016

En chatbot er rett og slett en tale- eller tekstbasert programvare som du kan ha en samtale med for å få noe gjort, få informasjon eller for å bli underholdt.

Dagens chatboter bygger på kunstig intelligens. Du kan for eksempel spørre en chatbot fra en nyhetskanal om hva som har skjedd i det siste og få en liten oversikt rett inn i chatvinduet.

Du kan deretter selv velge om du vil klikke deg inn på noen av nyhetene, eller spørre om noen mer spesifikke nyheter som du interesserer deg for, for eksempel innen sport eller underholdning.

ELIZA og Siri

Vhatboter er ikke noe nytt fenomen. De første kom allerede på 60-tallet. Et av de mest kjente eksemplene fra den tiden er ELIZA, et program for naturlig prosessering av språk (et felt innenfor informatikk og lingvistikk), som ble skapt av Joseph Weizenbaum og lansert i 1966.

ELIZA ble designet som en slags psykoterapeut, og stiller deg spørsmål basert på hva du sier, eller svarer «Tell me more about that». Dessverre faller hun fort av lasset dersom du går langt utenfor «malen». En nyere og mer kjent chatbot er Apples Siri, som er innebygd i iPhoner.

Linn Eirin Paulsen

Siri kan forstå mange forskjellige setninger, men selvsagt ikke alt. Det forventes at Apple vil oppgradere Siri nå som både Facebook og Microsoft satster på chatboter.

Bruker kunstig intelligens

Chatboter kan være regelbaserte som ELIZA, eller bruke maskinlæring, en gren av kunstig intelligens. De regelbaserte botene er veldig begrensede, og de kan kun bli så smarte som de er programmert til å være.

Botene som bygger på maskinlæring bruker mønstergjenkjenning og tar intelligente beslutninger basert på informasjonen de får inn.

De lærer og blir smartere etterhvert som de har samtaler med folk. Jo mer data de får inn av samtaler med folk, jo mer grunnlag har de for å kunne gjenkjenne ord og setninger.

Bedre enn apper

Meldingsapper er nå større enn sosiale nettverk. Over 2,5 milliarder mennesker har minst én meldingsapp installert. Dermed er det naturlig at selskaper vil nå ut til folk der de er.

Mark Zuckerberg har uttalt at vi bør kunne kommunisere med virksomheter på samme måte som vi kommuniserer med vennene våre.

Chatboter er nå bygd inn i Messenger, slik at man kan kontakte et firma direkte via Facebook og få svar av en chatbot umiddelbart. Det er lagt tilrette for at alle virksomheter på Facebook skal kunne lage sin egen chatbot til å svare på kundehenvedelser.

Chatboter er enklere å utvikle og oppdatere enn apper, siden de ligger på servere i likhet med nettsider, og ikke på mobilen din som en app. Det er sannsynlig at chatboter blir et attraktivt alternativ for restauranter og butikker som ikke har utviklet egne apper. Det blir også enklere for deg.

Du slipper å laste ned en ny app for hver eneste virksomhet du vil kommunisere med, men kan kommunisere med alle på ett sted. Det er ikke bare Facebook som har integrert chatboter. Skype og andre meldingstjenester er også med på denne utviklingen.

Tenåringen Tay

I mars introduserte Microsoft verden for Tay, en chatbot designet til å ha personligheten til en tenåringsjente, som skulle bruke kunstig intelligens til å lære fra andre brukere på Twitter.

Dessverre ble Tay matet med rasistiske og sexistiske tweets fra brukere, noe som gjorde at hun selv begynte gulpe opp disse meningene. I løpet av et døgn ble kontoen til Tay stengt av Microsoft.

Det ironiske er jo at Tay fungerte som hun skulle, hun lærte av andre og twitret svar som var planen.

Utfordringen er å utvikle henne på en slik måte at hun kan lære, men likevel moderere svarene sine til noe som er sosial akseptert.

Enklere hverdag

Selv om teknologigigantene satser kortene sine på chatboter, gjenstår det å se om brukerne vil følge opp. Selv om du blir invitert til å kommunisere med botene som mennesker, er de digitale hjernene deres fortsatt svært begrenset.

Sannsynligvis vil disse programmene fortsatt være litt dumme i tiden fremover, men etterhvert vil vi nok få smartere chatboter. Det er allerede mulig å blant annet bestille pizza, få tak i taxi, få restaurantanbefalinger, reservere bord, handle på nett og få oppdatering på været via chatboter.

Selv om de trolig ikke kommer til å erstatte apper med det første, så kan de bli et velkomment tilskudd som gjør hverdagen vår enda enklere

Emneord: MNKOM, AI