2016

Publisert 24. nov. 2016 00:00

Den store oppdagelsen innen astrofysikk i år har vært gravitasjonsbølgene. Den siste store forutsigelsen til Einstein ble dermed bekreftet. Astrofysiker Øystein Elgarøy forklarer hva denne oppdagelsen betyr.

Publisert 19. juli 2016 00:00

Chatbot. Du kan like godt lære deg ordet med en gang. En chatbot er en robot som kan snakke med mennesker på en intelligent måte. De er rett rundt hjørnet.

Publisert 16. juni 2016 00:00

Nye metoder utvikles for å prosessere kompleks data. Hva skjer når informatikk møter evolusjonsteori? Og hva er en genetisk algoritme?

Publisert 1. apr. 2016 00:00

Skal forskning på språkteknologi overlates til Google, Facebook og de andre IT-gigantene alene? Nei, mener gjengen i Common Crawl–stiftelsen i San Francisco. UiO-forskere har tatt initiativ til et nordisk samarbeid med Common Crawl.

Publisert 10. mars 2016 00:00

Du har sikkert hørt om «Big Data». Kan du forestille deg hvilken vitenskapelig teori som virkelig trenger Big Data? Det er selvfølgelig teorien om alt! Dataprogrammet GAMBIT vil samle all data fra fysikk og astrofysikk for å teste våre fysiske teorier. For å gjøre det må GAMBIT takle utfordringene med Big Data.