Image
""

Det nye frimerket har fått navnet «Mars-roveren Perseverance med Rimfax georadar». I bakgrunnen et bilde av landskapet på Mars tatt av roveren selv. Foto: Enzo Finger/Posten og NASA

Mars-teknologi pryder nytt frimerke

– Det er morsomt og stor stas, sier UiO-professor Svein-Erik Hamran. Han står bak georadaren Rimfax som nå hylles med eget frimerke.

Den norske georadaren Rimfax er et viktig verktøy millioner av kilometer ut i verdensrommet, skriver Posten i en pressemelding der de begrunner motivene på tre nye frimerker som viser fram norsk forskning, innovasjon og teknologi.

Rimfax er montert inn i Mars-roveren «Perseverance» og hjelper NASA med å avbilde og karakterisere geologien i bakken på Den røde planeten. Det kan du lese mer om her: Nå leter norske forskere etter liv på Mars

Rimfax er utviklet og produsert av Forsvarets forskningsinstitutt med støtte fra norsk industri. Hovedpersonen bak utviklingen av georadaren er Svein-Erik Hamran, som i dag er professor og senterleder ved Institutt for teknologisystemer ved UiO.

– Jeg synes det er morsomt og stor stas at Posten lager et frimerke med Rimfax på. Det tok seks år å utvikle instrumentet som nå er på Mars, sier Hamran til Titan.uio.no.

Vi trenger ikke vente like lenge på de første forskningsresultatene fra Mars.

– Vi gjør for tiden mange interessante observasjoner med instrumentet og har begynt arbeidet med å publisere de første resultatene, sier Hamran.

Møt Svein-Erik Hamran: Han har utviklet norsk georadar som skal til Mars