2019 - Side 3

Publisert 20. mai 2019 00:00

Originalkiloen i Paris går av med pensjon i dag. For forskere blir alt enklere og mer nøyaktig når måleenhetene defineres ut fra fysiske konstanter. For andre kan det være som å miste et håndfast holdepunkt i tilværelsen.

Publisert 15. mai 2019 00:00

Julius og åtte andre sjimpanser i Kristiansand Dyrepark  har, helt uten å vite det, kastet nytt lys over menneskets evolusjon. For første gang har forskere nemlig sett at sjimpanser kan bruke enkle redskaper til å grave opp mat, og det innebærer at den såkalte potet-teorien om menneskets historiske opphav er blitt vesentlig styrket.

Publisert 9. mai 2019 00:00

Flere fiskearter som lever i dyphavet kan antakelig se en slags farger i det som for mennesker er et stummende mørke. Forskere har blant annet funnet en dyphavsfisk som har hele 40 ulike, lysfølsomme proteiner som registrerer lys på netthinnen i fiskens store øye.

Publisert 7. mai 2019 00:00

Du lever ikke egentlig i virkeligheten, men i en hjerneskapt modell av virkeligheten. Modellen er blant annet basert på litt slurvete analyser av innkommende sanseinntrykk som blir koblet med personlige interesser og tidligere erfaringer. – Det betyr i praksis at hvert enkelt menneske går rundt med sin egen, personlige modell av virkeligheten, forteller professor Gaute Einevoll.

Publisert 8. apr. 2019 00:00

Mer enn 10 000 mennesker og mange milliarder kroner var involvert i kartleggingen av menneskets genom, som var noenlunde ferdig i 2003. I dag har teknologien kommet så mye lenger at fire-fem forskere ved kan lage en tilsvarende "utskrift" i løpet av et par uker. Men det er fortsatt svært krevende å tolke den, forteller professor Kjetill S. Jakobsen.

Publisert 14. mars 2019 00:00

Nei, det er ikke feil i tittelen. Dette er tropisk matematikk. Kristin Shaw, nyansatt ved UiO, skal utvikle denne relativt nye grenen innen matematikken i Norge.

Publisert 4. mars 2019 00:00

Arbeidslivet i dag forutsetter helt andre kunnskaper enn for 30 eller 50 år siden, og ingen vet sikkert hva som kreves om nye 30 eller 50 år. Men én ting er sikkert: – Dagens skole bør gi elevene et grunnlag med praktiske ferdigheter og praktisk problemløsning, mener initiativtakerne bak Skaperskolen.

Publisert 22. feb. 2019 00:00

Selamawit Seid Nega fikk flere overraskelser da hun intervjuet 600 gravide kvinner i hjemlandet Etiopia. – Den største overraskelsen var at et stort flertall av dem som bruker urtemedisiner – 94 prosent – ikke forteller legene de går til om at de bruker urtemedisiner.  Det gir grunn til bekymring, sier Nega.

Publisert 8. feb. 2019 00:00

Forskere ved UiO brukte analyser av eldgammelt DNA til å undersøke restene etter 19 hester som ble funnet i islandske vikinggraver og påviste at 18 av dem var av hankjønn. Den nyheten løper nå verden rundt og blir sitert i medier fra Newsweek i USA til Wyborcza i Polen og Horsetalk på New Zealand.