2019

Publisert 16. des. 2019 00:00

"Jasper" er en 14-åring med en IQ som er blitt målt til minst 145, men på skolen møtte han en hovedlærer og en skole som mente at han var "midt på treet" og burde jobbe mer med gangetabellen. – Det er dessverre ganske typisk at evnerike barn ikke får lov til å være smarte i det norske skoleverket, sier professor Ella C. Idsøe.

Publisert 20. nov. 2019 00:00

Tidevannet kan ha overraskende mye å si for hvordan torskeyngelen blir ført fra Lofothavet til Barentshavet. Det kan ha betydning i valget av hvilke havområder som bør vernes mot mulig fremtidig oljeutvinning.

Publisert 14. okt. 2019 00:00

Professor Nils Chr. Stenseth har opplevd mye i løpet av en lang forskerkarriere, men besøket i St. Thomas-klosteret i den tsjekkiske byen Brno ble likevel noe utenom det vanlige. Der fikk Stenseth nemlig lov til å bla i et av biologiens aller viktigste verk: Munken Gregor Mendels håndskrevne originalmanuskript fra 1865.

Publisert 7. okt. 2019 00:00

Eva Lena Fjeld Estensmo undersøker støvprøver fra barnehager og private hjem, for å kartlegge hva slags mikroskopiske sopper – både skadelige og harmløse – som vokser innendørs i Norge. Men analysemetodene er så fintfølende at støvprøvene til og med kan avsløre hva folk har i kjøleskapet.

Publisert 1. okt. 2019 00:00

– Afrika er en verdensdel med over 1,2 milliarder mennesker, men med en forskerutdanning som er gjennomgående svært dårlig. Det betyr at et uhørt antall store forskertalenter aldri får anledning til å utvikle seg faglig. – Dette er folk som kunne bidratt til å løse problemene som oppstår på grunn av blant annet klimaendringene og den sterke befolkningsveksten i store deler av Afrika, sier professor Nils Chr. Stenseth.

Publisert 13. sep. 2019 00:00

De javanesiske dovenloriene ser søte ut, med store øyne og silkemyk pels, men de har et giftig bitt. Men det er verken øynene eller bittet som gjør at de har fått hovedrollen i en ny vitenskapelig artikkel. Det er nemlig oppsiktsvekkende at de sover på samme måte som oss. Det tyder på at menneskets søvnrytme er mye eldre enn tidligere antatt, sier forsker Adriana Hernandez-Aguilar.

Publisert 10. sep. 2019 00:00

20. juli 1969 inntraff et av de store øyeblikkene i vitenskapshistorien: Neil Armstrong og Buzz Aldrin landet på månen. I år feirer hele verden 50-årsjubileet til Apollo 11, og her forteller vi historien om romkappløpet og erobringen av månen.