Livsvitenskap

Tema: Livsvitenskap

Nico König, doktorgradsstipendiat ved Kjemisk institutt

Vil frakte målsøkende medisiner rundt i kroppen i ørsmå molekyl-esker

Forsker Nico König bruker verdens største instrumenter til å undersøke noen av verdens minste strukturer. Målet er å utvikle molekyler som bygger seg selv sammen til bittesmå "esker" som skal kunne frakte målsøkende medisiner rundt i kroppen og slippe dem ut igjen bare der de kan virke helbredende.

Selamawit Seid Nega (left) has interviewed 600 pregnant women in Ethiopia.

Utstrakt og risikabel bruk av urtemedisiner blant gravide i Etiopia

Selamawit Seid Nega fikk flere overraskelser da hun intervjuet 600 gravide kvinner i hjemlandet Etiopia. – Den største overraskelsen var at et stort flertall av dem som bruker urtemedisiner – 94 prosent – ikke forteller legene de går til om at de bruker urtemedisiner.  Det gir grunn til bekymring, sier Nega.

Dagens islandshester nedstammer antakelig fra hestene som ble gravlagt sammen med vikinger på Island.

Hingster i vikinggraver vekker internasjonal interesse

Forskere ved UiO brukte analyser av eldgammelt DNA til å undersøke restene etter 19 hester som ble funnet i islandske vikinggraver og påviste at 18 av dem var av hankjønn. Den nyheten løper nå verden rundt og blir sitert i medier fra Newsweek i USA til Wyborcza i Polen og Horsetalk på New Zealand.

Dekan Morten Dæhlen presenterer MN-fakultetets nye strategi

– Vi er allerede gode og skal bli enda bedre!

Det har tatt halvannet år å utvikle den nye strategien som skal stake ut den fremtidige kursen for UiOs matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Målet er blant annet å markere seg enda sterkere blant de beste universitetene i Europa.