""

Her sager forskerne ut et isflak de skal bruke til å undersøke hva som skjer med energien de avgir. Foto: Trygve Kvåle Løken/UiO

Her skal de avsløre isflakenes rolle i klimasystemet

Matematikere sagde ut sitt eget test-isflak på isen utenfor Svalbard. Slik skal de finne ut hvor mye energi som blir avgitt av drivende isflak.

Av Eivind Torgersen
Publisert 18. nov. 2020

Forskernes klimamodeller er satt sammen av utallige små brikker. Hver gang en liten brikke forbedres, blir de store modellene enda mer presise.

Matematiker Trygve Kvåle Løken prøver å finne ut hva som skjer med energien i bølgene når de treffer store isflak og setter dem i bevegelse.

– Vi ser at det overføres mye energi fra isflakene og til vannet. Det er jo ikke noe stort sjokk, det er jo akkurat det man tenker seg, men vi får kvantifisert det.

– Hvis vi kan sørge for at man kan forutsi slike energioverføringsprosesser bedre, kan det bidra til bedre prediksjoner om temperatur og klima generelt, sier Løken til Titan.uio.no.

Laget sitt eget isflak

For å finne ut mer om disse mekanismene, måtte forskerne ha et isflak de kunne ha full kontroll på. Det laget de på isen utenfor den nedlagte Sveagruva på Svalbard.

– Vi sagde ut et basseng på fire ganger seks meter i den metertykke isen. Oppi der beholdt vi et isflak på tre ganger fire meter og tok ut overskuddsisen på sidene, sier Løken.

– Så satte vi et telt over, og det var kjekt når det blåste som verst. Vi monterte elektriske vinsjer på hver side som vi festet i isflaket og tauet det fram og tilbake i bassenget. Slik etterlignet vi bevegelsene en bølge vil skape.

Ved hjelp av flere sensorer og en fjernstyrt undervannsfarkost observerte de hvor mye turbulens som blir generert i vannet rundt isflaket.

– Dermed så vi veldig godt bevegelsen i vannet når isflaket beveget seg nærmere iskanten, sier Løken.

Isflaket er klart til testing. Foto: Trygve Kvåle Løken/UiO

Dataene herfra er han nå i gang med å analysere i forbindelse med doktorgraden ved Matematisk institutt, og de endelige konklusjonene blir ikke klare før neste år.

– Observasjonene vi har gjort, forteller ikke mye om trender og sånt, men det er et verktøy til å få enda mer kunnskap om enkelte puslespillbiter i de store klimamekanismene, sier han.

– Det kan også være viktig å forstå denne prosessen med tanke på å kunne forutsi bølgehøyde og komme med bølgevarsler. Det er viktig for skip som skal kunne navigere i området.