Portrett Kristin Braa

Kristin Braa leder HISP-senteret som har utviklet DHIS2. Foto: Gina Aakre

Norskutviklet helseplattform får pengestøtte til å tilpasse seg klimakrisen

UiO-utviklede DHIS2 får 200 millioner norske kroner fra britisk forskningsstiftelse. Midlene skal bidra til å styrke digitale helsesystemer i utviklingsland.

Av Gina Aakre
Publisert 30. nov. 2023

Den ideelle stiftelsen Wellcome Trust gir 14,5 millioner pund til DHIS2. DHIS2 er utviklet ved HIPS-senteret ved UiO, og omtales ofte som verdens største informasjonssystem for helse. Målet er å gjøre de digitale helsesystemene bedre rustet i møte med klimakrisen. Pengene skal bidra til å bringe klimadata inn i plattformen og kombinere dem med helsedata.

«Målet er å bedre forstå og forbedre seg på virkningene av klimaendringer på menneskers helse», skriver Wellcome Trust i en pressemelding.

– Støtten er et viktig bidrag i vårt arbeid i å støtte myndigheter i det globale sør med digitale verktøy og kompetanse for å kunne forberede, planlegge og iverksette tiltak mot klimapåvirkning innen folkehelse, sier professor Kristin Braa, som leder HISP-senteret.

DHIS2 er en plattform med åpen kildekode. Plattformen samler inn og analyserer nasjonale og lokale helsedata og er drevet at et team ved Universitetet i Oslo. Systemet brukes i mer enn 100 land rundt i verden og samler data som brukes av helsedepartementer, lokale myndigheter og helsepersonell for bedre planlegging og styring.

Les også: Norske forskere bak system som sikret gjenåpning av skoler i Uganda

Emneord: Kortnytt, Informatikk