""

Ágnes Király er forsker ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) og Institutt for geofag. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UiO

Ágnes Király får pris for forskning på geodynamikk

Király er den tredje som mottar «Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences».

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 18. des. 2020

Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences er nå utdelt for tredje gang. I år gikk prisen til Ágnes Király, forsker ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED), for hennes arbeider innen mantel-geodynamikk. Tildelingen skjedde på et digitalt arrangement ved Institutt for geofag 18. desember.

Prisen går til en kvinnelig stipendiat eller postdoktor som har gitt et betydelig bidrag til geofaglig forskning. Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences bærer navnet til Else-Ragnhild Neumann, Norges første professor i geologi. Prisen er på 50.000 kroner.

Priskomiteen begrunner sin tildeling til Király med at hun «har oppnådd fremragende resultater og på et viktig tema, med betydelig bidrag til fagområdet geodynamikk. (...) Kandidaten er en veldig lovende ung forsker».

– Det har allerede betydd mye for meg å bli nominert til prisen, og det var en stor overraskelse at jeg ble tildelt prisen, sier Király.

–Det føles veldig spesielt og motiverende å motta denne prisen. Spesielt fordi den har blitt inspirert av Else-Ragnhild, som jeg personlig kjenner fra CEED, og beundrer for hennes prestasjoner og hennes dedikasjon til geofag.

Ágnes Király kommer opprinnelig fra Budapest i Ungarn. Hun fikk tidlig interesse for geofysikk, med en oppvekst i en akademikerfamilie. Hun har en mastergrad i geofysikk, og fullførte i 2017 en doktorgrad i Earth Sciences ved Università degli Studi di Roma Tre i Italia.

Ágnes Király i Grampians National Park i Australia. Foto: Privat

Siden 2017 vært hun tilknyttet Senter for Jordens utvikling og dynamikk. Først som postdoktor og nå som forsker.

Nylig fikk Király også vite at hun har fått stipend til « Forskerprosjekt for unge talenter» fra Norges Forskningsråd for sitt forskningsprosjekt «Anisotropic Viscosity in Mantle dynamics».

I videoen under kan du se Ágnes Király fortelle mer om forskningen sin:

Om prisen

Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences anerkjenner professor Else-Ragnhild Neumanns vitenskapelige bidrag. I 1981 ble hun den første kvinnelige professoren i geovitenskap i Norge. Prisen deles ut årlig av CEED i samarbeid med Institutt for geofag. Prisen ble delt ut første gang i 2018.

Neumann har hatt sitt virke ved Universitetet i Oslo og har publisert mange artikler om vulkanisme og koblinger til mantelprosesser. Hun har studert Oslo-regionen, Kanariøyene og andre vulkanske øyer, det store området med vulkanske bergarter som heter Siberian Traps i Sibir, Russland og andre områder som har opplevd betydelig magmatisme.

Les mer om Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences

Emneord: CEED, Kortnytt