2019

Publisert 13. des. 2019 00:00

Det er ikke snakk om Svartedauden eller at dinosaurene døde ut. "Den store døden" er en hendelse i det geologiske tidsperspektivet, og den største av alle masseutryddelser på jorda. Vi er på slutten av perm-tiden for 252 millioner år siden.

Publisert 4. des. 2019 00:00

Skagerrak og Oslofjorden ligger rett utenfor stuedøra for mange millioner mennesker i Norge, Sverige og Danmark, men det populære havområdet er slett ikke like godt utforsket som feks Barentshavet og Nordsjøen. Nå har seks forskningsinstitusjoner blitt enige om å samarbeide, fordi de vil finne ut mer om hva klimaendringer, forurensning og overfiske kan føre til i "det glemte havområdet".

Publisert 29. mai 2019 00:00

Ungdomsskoleelever i Rognan viste kabelprodusenten Nexans hvordan de kan bli flinkere på energisparing og håndtering av restavfall. Elever ved Strinda videregående skole hjalp et lokalt gartneri med å finne ut hvordan det er best å dyrke basilikum. Lektor 2-ordningen er full av slike eksempler på hva elever kan finne ut.

Publisert 6. mai 2019 00:00

Nebbhvaler er mye mer sensitive for støyen fra militære sonarer som brukes til ubåtjakt enn det som tidligere har vært kjent. Da forskere simulerte lyden fra en slik sonar under et forskningstokt ved Jan Mayen, reagerte en av hvalene med å dykke ned til 1700 meter og det tok over to timer før hvalen kom til overflaten igjen.

Publisert 11. apr. 2019 00:00

Kina står i dag for en tredel av verdens forbruk av nitrogenholdig kunstgjødsel, som også forårsaker alvorlig forurensning. Men nå vil myndighetene i Kina redusere utslippene til et bærekraftig nivå. UiO-forskerne Dag O. Hessen og Nils Chr. Stenseth har samarbeidet med kinesiske forskere og beregnet hvordan det målet kan oppnås.