DAB radio

Bare fordeler med DAB i bilen

Endelig er min Volvo (2004) blitt oppgradert. Bilen er vel det stedet der DAB mest av alt kommer til sin rett. Da FM ble utviklet på 30-tallet var det ikke mange bilradioer, så det var først og fremst et system som ga mye bedre lyd hjemme. Siden den tid er bilen blitt ett av de stedene der folk hører mest på radio.

All min kritikk av lydkvalitet pga for hard lydkoding i DAB blir også sekundært i en bil, i og med at bilen uansett ikke er noe ideelt sted for å lytte på høykvalitetslyd. Det er både for mye bakgrunnsstøy og i mange tilfeller for mange kompromisser i plassering av høyttalere også.

Av Sverre Holm
Publisert 25. mars 2015

Endelig er min Volvo (2004) blitt oppgradert. Bilen er vel det stedet der DAB mest av alt kommer til sin rett. Da FM ble utviklet på 30-tallet var det ikke mange bilradioer, så det var først og fremst et system som ga mye bedre lyd hjemme. Siden den tid er bilen blitt ett av de stedene der folk hører mest på radio.

All min kritikk av lydkvalitet pga for hard lydkoding i DAB blir også sekundært i en bil, i og med at bilen uansett ikke er noe ideelt sted for å lytte på høykvalitetslyd. Det er både for mye bakgrunnsstøy og i mange tilfeller for mange kompromisser i plassering av høyttalere også. Stabil overføring uten skurr er mye viktigere og der er DAB uovertruffen.

I min Volvo byttet jeg altså ut originalradioen med en ny radio med DAB og Bluetooth. Så ikke bare har jeg nå digital radio, men også mulighet for strømming fra mobiltelefon.

Fordi bilen er såpass gammel var ikke originalradioen integrert med andre informasjonssystemer i bilen. Jeg ville heller ikke ha en DAB-adapter som sender over FM til den originale radioen, både er lydkvaliteten litt dårligere og dessuten blir det enda flere ledninger å holde styr på. Heller ikke hadde jeg noen analog lydinngang (aux) å ta i bruk.

Derfor var det ganske rett fram å skifte ut alt sammen inkludert å ta med interface for rattkontrollene for volum og kanalvalg. De nyeste radioene har også den fordelen at de har mengder med farger på belysningen så det er lett å tilpasse den til den fargen som resten av bilens instrumentlys har.

Riktignok hadde jeg lest at det var en mulighet for at bilen etterpå kunne gi alarm for feil på airbag (huff, huff) eller manglende radio. Men jeg klarte å unngå begge deler, heldigvis.

Nå håper jeg bare antenna i frontruta på bilen er god nok og gjør jobben sin, også utenom sentrale strøk der signalet er sterkt uansett.

Bilde av hvordan det så ut etter byttet er øverst på siden. Under er hvordan det så ut før byttet:

FM radio