I dag gjorde jeg en oppfinnelse

Jeg spaserte over Elgeseterbrua mellom Nidarosdomen og NTNU på frigjøringsdagen i går. Alle de flotte flaggstengene med vaiende flagg langsmed brua gjorde seg bra i sommerværet.

Jeg kom også til å tenke på hvordan norske kommuner strever med å få heist flaggene på en dag som 8 eller 17 mai pga kostnadene ved bemanning.

Da slo det meg: Verden trenger automatiske flaggstenger!

Av Sverre Holm
Publisert 9. mai 2012

Da slo det meg: Verden trenger automatiske flaggstenger!

De skal heise opp og fire ned flagget og oppbevare det fint når det ikke er i bruk. Og så må de kunne fjernstyres. Hver flaggstang må være mulig å nå via mobilnettet eller WiFi.

Men uheldigvis så har vi Google.

For etter noen få sekunder på nettet finner jeg en automatisk flaggstang fra 2009. Det var en gruppe studenter fra Fagskolen i Kristiansand som sto bak.

"Dette er en oppfinnelse som kan spare samfunnet for mye penger," sier de og uttrykker håp om at de kan gå videre og sette det i produksjon.

Men Google har mer på lager.

Det finnes amerikanske patenter. Flere. Se bare på "Automatic flagpole system" fra 1972 og "Flag Hoist" fra 1976. Det siste er utstedt til Electronic Flagpoles Inc som ikke ser ut til å holde på lenger.

Men det gjør Baartol Products i Pennsylvania. De har egen webside for "Automatic Flagpoles" som de selger.

Så mye for min gode idé.

Sånn er det å være oppfinner i en tid som vår når nesten alt allerede er oppfunnet.