Mobilen skal høre dine bevegelser

Norsk flaggermusteknologi kaller Dagens Næringsliv teknologien til Elliptic Labs. De utvikler teknologi som bruker ultralyd til å tolke folks bevegelser, omtrent slik flaggermus styrer sin flukt i mørket. Elliptic Labs konkurrerer med selskaper som baserer seg på lysbasert styring. Både lys- og ultralyd-styring kan utfylle touch-skjermer og bli vanlig i mobiltelefoner for at de skal gli enda mer sømløst inn i vår hverdag.

Av Sverre Holm
Publisert 19. nov. 2011

Norsk flaggermusteknologi kaller Dagens Næringsliv teknologien til Elliptic Labs i en reportasje for noen dager siden. De utvikler teknologi som bruker ultralyd til å tolke folks bevegelser, omtrent slik flaggermus styrer sin flukt i mørket. Elliptic Labs konkurrerer med selskaper som baserer seg på lysbasert styring. Både lys- og ultralyd-styring kan utfylle touch-skjermer og bli vanlig i mobiltelefoner for at de skal gli enda mer sømløst inn i vår hverdag.

Og vi i Gruppen for Digital Signalbehandling og Bildeanalyse på Institutt for Informatikk er jo da litt stolte over at gründeren bak Elliptic Labs, Tobias Dahl, startet arbeidet med denne ultralydteknologien da han var post doc i vår gruppe.

Elliptic Labs inngår i en gruppe av firmaer med utspring i vår gruppe eller med nært samarbeid med vår gruppe. Det som er kommet lengst er nok Squarehead Technology som ble startet av studenter fra Elektronikkgruppen på fysikk, men som vi har nært samarbeid med om doktorgrader. Det var fine reportasjer om deres Audioscope-teknologi på New Scientist og Wired sine websider i fjor.

Bilde fra Wikipedia Commons (ukjent fotograf)