Må reklamebilder manipuleres så mye?

Reklamebransjen har visst få grenser når det gjelder å skape bilder av det "ideelle" mennesket. Modellene i de manipulerte bildene ser ikke helt friske ut. Hva med SVs forslag om krav til merking av manipulerte reklamebilder?

Av Sverre Holm
Publisert 28. nov. 2011
Reklamebransjen har visst få grenser når det gjelder å skape bilder av det "ideelle" mennesket. Her er det illustrert med et bilde fra H&M Versaces webside, bilder som er over hele Oslo for tiden.

Da jeg første gang så disse bildene tenkte jeg med en gang at modellene ikke ser helt friske ut. Dessuten fikk jeg umiddelbart sans for SVs forslag om krav til merking av manipulerte reklamebilder fordi de skaper et usunt kroppspress.

Vi har jo kurs i bildeanalyse og bildebehandling der våre studenter lærer hovedprinsippene bak programmer som Photoshop, selv om ikke akkurat det programmet brukes av oss. De lærer mest om mulighetene med forskjellige bildebehandlingsmetoder. Så kanskje vår gruppe burde følge opp SVs forslag?

Rent umiddelbart så er det nærliggende å tenke at dette er omtrent som merking av tobakk og alkohol, så derfor må det være greit å varsle om at modellbilder er blitt jukset med og ikke viser virkelige mennesker.

Men ved nærmere ettertanke så er det ikke fullt så enkelt. For vis meg et bilde i et hvilket som helst ukeblad eller avis som ikke er manipulert med et bilderedigeringsprogram? Jeg tror knapt nok at det finnes. Dessuten er fotografering i seg selv en manipulasjon av virkeligheten, med lyssetting, perspektiv, tilretteleggelse av motivet og alle andre triks som er i verktøykassen til en fotograf.

Likevel så vet de fleste nærmest instinktivt når det er gjort for mye manipulasjon. Men å nedfelle denne grensen i en lov, det er ikke noe enkelt spørsmål om merking eller ikke merking. Det handler jo like mye om samfunnsansvar, empati og i bunn og grunn anstendighet.