Idefestival om digitalisering: På CD eller digitalt

Universitetet skal snart ha sin tredje idéfestival og denne gangen skal det handle om digitalisering. Det som er verdt å reflektere over er at musikk har vært digital helt siden 1982 da CD-en kom. De siste analoge musikkformatene var jo LP-platene og kassettene. Men det var likevel ikke CD-en som skapte de store endringene.

Av Sverre Holm
Publisert 13. sep. 2011

Universitetet skal snart ha sin tredje idéfestival og denne gangen skal det handle om digitalisering. Den skjer jo over alt, og selv om jeg på denne bloggen har snakket mest om digital radio, så har digitalisering hatt enda større konsekvenser for musikkindustrien. Det som er verdt å reflektere over er at musikk har vært digital helt siden 1982 da CD-en kom. De siste analoge musikkformatene var jo LP-platene og kassettene. Men det var likevel ikke CD-en som skapte de store endringene.

Det som har revolusjonert musikkbransjen er fremveksten av formater som mp3 og aac og strømning av musikk fra Spotify. Datamaskinen er nå i sentrum av musikken og for ytterligere å vise forskjellen på digital og digital står det nå i annonser for ny musikk at den "kan kjøpes på CD eller digitalt".

I følge den norske Wikipedia-artikkelen betyr digital informasjon primært "informasjon hvor alle opplysningene (data) er lagret som tall." Noe lignende står både i den engelske, franske og svenske Wikipedia også. I følge den definisjonen skulle både en CD, musikk på Itunes og musikk fra Spotify være like digitale alle sammen.

Men ordet digital betyr ikke lenger hva det gjorde. Den nye betydningen er smalere enn før, den betyr både at "informasjonen er lagret som tall" og at "den befinner seg i en datamaskin." Det er lettvintheten og tilgjengeligheten ved digital som vektlegges da. Den litt tungvinte CD-en regnes ikke helt med, enda det ikke er annet enn 0-er og 1-ere på den også. Derfor er det ikke den digitale CD-en som har gjort at musikkindustrien har måttet forandre seg, det er det at musikken er kommet inn i datamaskinen som har fått så store konsekvenser.

Denne endringen av ordet tror jeg ikke det er så stort poeng å motarbeide, den er på full fart inn. Den nynorske Wikipedia er den som er nærmest den nye, smalere definisjonen når det står "Ofte tenkjer ein på datahandsaming og elektronikk når ein høyrer ordet digital."

Så på mange måter var CD-en digital før tiden for digital var kommet.

Forresten så skal jeg også presentere et innlegg på Idefestivalen, riktignok om noe litt annet: Biologisk inspirert digital bildediagnostikk