Hvor god er GPS innendørs?

Det nye bygget til Institutt for Informatikk er ca 160 m langt og et fint sted for en test. Hvor god er GPS innendørs?

Av Sverre Holm
Publisert 27. jan. 2011

Det nye bygget til Institutt for Informatikk er ca 160 m langt og et fint sted for en test. Jeg startet en GPS-sporer mens jeg var på T-banen litt sør for Blindern stasjon, gikk av på Blindern og lot den gå mens jeg først gikk opp til bygget og så spaserte hele bygget fra sør til nord inne i 4 etasje. Som en kan se på kartet der Ole-Johan Dahls hus er markert med et svart rektangel, så virket dette fint så lenge jeg var ute, dvs helt til inngangen på sør-østsiden av bygget.

Inne i bygget virket det ikke. Satellittsignalene ble ikke mottatt selv om jeg var i 4 etasje som er toppetasjen i den sentrale delen av bygget. Til slutt gikk jeg til vår lab i nordenden av bygget, holdt GPS-en nær vinduet og fikk en posisjon som var alt for langt nord oppe på Ring 3. Siden GPS-satelittene stort sett er sør for oss er ikke det så rart at det ble unøyaktig der.

Ikke overraskende viser dette behovet for andre teknologier for sporing innendørs, som f.eks kan være basert på trådløst nettverk, gjerne supplert med den ultralydteknologien som vi har utviklet for nøyaktigere bestemmelse av eksakt rom. Dette er kombinert i Aeroscouts T2u tag.

Det er derfor også at det er egne konferanser om innendørs posisjonering slik som jeg har skrevet om her før ("Der GPS ikke virker")

Utstyr som ble brukt: Iphone 3GS med programmet myTracks, kart Google Earth.