The guild

The Guild of research-intensive universities in Europe

Jeg er på plass hos The Guild i Brussel. Jeg skal lære mye nytt og forhåpentligvis bidra litt med det jeg kan.

Av Morten Dæhlen
Publisert 16. feb. 2022

Utsikten fra kontoret mitt i Brussel.

The Guild ble stiftet i 2016 og består av 21 forskningsintensive universiteter fra 16 land i Europa. Universitetet i Oslo er ett av disse 21 universitetene. På vegne av våre forskere og studenter er The Guild vår felles stemme i Europa. The Guild arbeider for at den frie, uavhengige, sannhetssøkende kunnskapsutviklingen skal ha best mulige vilkår i Europa (og resten av verden). En særdeles viktig del av dette arbeidet er å skape tillitt til den forskningsbaserte kunnskapsutviklingen og forklare hva grunnleggende langsiktig forskning betyr for en sosialt rettferdig, kulturelt blomstrende og bærekraftig økonomisk samfunnsutvikling.

Jeg er her i Brussel for å møte folk, både representanter fra norske organisasjoner og mange andre. The Guild holder naturlig til i Brussel og The Guild fungerer også som vårt EU-kontor, altså et sted vi kan oppholde oss når vi er i Brussel. I tillegg til at jeg skal farte litt rundt i denne byen vil jeg i løpet av ukene som kommer få flere besøk hit til The Guild´s kontorer i Rue de Throne 98. Men The Guild er ikke bare kontorlokaler. Her er det hyggelige og dyktige ansatte som gjør min hverdag her i Brussel ekstra interessant og ikke minst særdeles effektiv.

I tillegg til å møte folk, skal jeg skrive på et såkalt «insight paper» om hva forskning innen det digitale området betyr og vil bety for grønn omstilling. Jeg har nylig hatt et møte med styringsgruppen for dette skrivearbeidet og vi har blitt enige om å utvide delen om høyere utdanning. I korte trekk betyr dette at vi vil gå dypere inn i utfordringene knyttet til hvordan kunnskap om grønn omstilling og bærekraft kan integreres i undervisningen i alle høyere utdanninger. Når jeg nå skriver dette er det kanskje mulig å se konturene av minst en av våre anbefalinger!