Medisinsk teknologi

Realister og teknologer erobrer helsesektoren

Vi har lansert våre nye studieprogrammer med oppstart høsten 2017.  Dersom du ønsker  å jobbe med medisinske utfordringer, helse- og velferdsteknologi, er det et klokt valg å studere realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo.

Av Morten Dæhlen
Publisert 22. feb. 2017

Stadig flere realister og teknologer får jobb i helsesektoren. Videre er næringslivet som leverer produkter og tjenester til denne sektoren, i vekst. Jobbmulighetene er mange og varierte, og en utdanning fra Universitetet i Oslo gjør deg meget godt kvalifisert for å bidra til å løse denne sektorens oppgaver og utfordringer i fremtiden.

Det er ikke nytt at vi kobler våre realfaglige og teknologiske utdanninger  til problemstillinger og oppgaver innen medisin og helse, men vi gjør nå denne koblingen tydeligere, og vi utvider tilbudet fra høsten 2017.

Med grunnleggende kompetanse innen naturvitenskap i bagasjen

• Farmasi-studiet gir studenten innsikt i utvikling og bruk av legemidler og hvordan disse virker på det enkelte individ og samfunnet som helhet.
  • En utdanning i biovitenskap gir studenten muligheten til fordypning i molekylærbiologi og biokjemi, cellebiologi og fysiologi, genetikk og utviklingsbiologi, samt toksikologi og miljøvitenskap.
  • En utdanning i kjemi og biokjemi åpner mulighet for fordypning i organisk kjemi og medisinalkjemi, samt forståelse for utvikling og bruk av biomolekyler og biomaterialer.

Disse utdanningene gir faglig fordypning fra et naturvitenskapelig ståsted, men det er viktig å nevne at disse utdanningen også gir skolering i bruk av  moderne teknologier (IKT, nanoteknologi og bioteknologi).

Med grunnleggende teknologikompetanse i bagasjen

Grunnlaget for en god utdanning innrettet mot utvikling og bruk av medisinsk teknologi eller helse- og velferdsteknologi ligger i fagene informatikk, matematikk, statistikk og fysikk og kombinasjoner av disse fagene. Disse fagene koblet med forståelse av biologiske/medisinske fenomener og prosesser gjør de ferdige kandidatene svært ettertraktet.

Fysikkprogrammet åpner for fordypning i biologisk og medisinsk fysikk, mens elektronikkprogrammet har definert en egen retning med fokus på medisinsk teknologi.

Videre har vi definert en helt ny og bred master innen ”computational science” med retninger som ”biocomputing”, ”imaging and biomedical computing” og  *bioinformatics”.

Jeg vil også fremheve matematikkprogrammet og informatikkprogrammene, som alle gir grunnleggende skolering og ferdigheter som er viktig i utvikling av medisinske teknologier samt helse- og velferdsteknologi.

Nye perspektiver

Under overskriften ”nye perspektiver” utvikler vi ulike tilbud for våre nye bachelorstudenter. Oppleggene vil typisk vare over ett semester og vil bli lagt til 5. eller 6. semester, altså på slutten av bachelorprogrammet.  Et av tilbudene vil kunne være et kurs i entreprenørskap på UiO kombinert med en prosjektoppgave hos en bedrift (”internship”), enten alene eller i grupper på tre-fire studenter. Vi er i dialog med helseklyngen Oslo Medtech for å konstruere et slikt opplegg. Utenlandsopphold kan også være en del av dette. De første studentene vil være klare for et slikt opplegg høsten 2019, og som det fremgår av teksten over, kan studenter fra flere studieprogrammer inngå i opplegget.

Profiler på vår utdanning

I denne artikkelen har jeg skissert realfaglige og teknologiske utdanninger som gir fremtidens kandidater en medisinsk-helseteknologisk profil. Før jul publiserte vi  en artikkel om hva man kan studere ved UiO for å få en arktisk profil på sin utdanning, og snart kan dere lese om hva man kan studere for å få en energiprofil på sin utdanning.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook