KveldslysMyrasundet

Lørdagsrefleksjoner (37): Utdanning, nok en pris og en tidlig annonsering

Med svart kaffe og utsikt over Myrasundet (bildet) ble det også i dag noen betraktninger om noen av ukas mange hendelser.

Av Morten Dæhlen
Publisert 28. jan. 2017

Utdanning høyt på dagsorden

Først og fremst fikk vi Stortingsmelding 16 (2016-2017) - Kultur for kvalitet i høyere utdanning i uka som gikk. Har lest gjennom litt på skrå i løpet av det siste døgnet, og hovedinntrykket er at dette er meget bra. Dagens lesing av meldingen bekrefter de signalene vi fikk av statsråd Torbjørn Røe Isaksen under gårsdagens presentasjon av meldingen i Realfagsbiblioteket på UiO: Regjeringen vil gi institusjonene mer tillit og større frihet. Dette er bra! Det er fremdeles litt uklart for meg hva Regjeringen mener vi bør gjøre i forhold til merittering av undervisningsinnsats, men meldingen forteller også at Regjeringen har forstått at god utdanning krever bred, kollektiv innsats. Dette er viktig fordi utdanning er mer enn undervisningsinnsats, selv om undervisning selvfølgelig er viktig.

Sammen med studiedekan Solveig Kristensen hadde jeg i går en artikkel om våre nye utdanninger her på bloggen.  Vi forteller her om noe av det vi har gjort mens vi har ventet på meldingen nevnt over. Denne artikelen ble også publisert på Khrono i dag.

Nok en pris

For et par uker siden fikk to av våre undervisere, Knut Mørken og Are Raklev, Olav Thon-stiftelsens pris for fremragende undervisning. Disse prisene deles ut i universitetets aula 2. mars.

Ansatte på fakultetet hanker stadig inn priser, og prisdrysset fortsetter. Denne uka ble det kjent at Mats Carlsson og Viggo Hansteen har fått Arctowski-medaljen for 2017, som deles ut av det amerikanske National Academy of Sciences (NAS). De får prisen for sine bidrag til vår forståelse av fysiske prosesser på sola. Dette er stort for UiO, for fakultetet, for Institutt for teoretisk astrofysikk og ikke minst de to prisvinnerne. GRATULERER!

En tidlig annonsering

I år er det 150 år siden Kristian Birkeland ble født, og det går mot stort jubileum i juni, nærmere bestemt 13-15 juni. Sammen med Yara, Vitenskapsakademiet, Norsk romsenter og Teknisk museum er vi i ferd med å få på plass et veldig interessant arrangement. Jeg gleder meg til å lansere programmet, og vi regner med å ha det meste på plass om noen få uker.