Steven Ray Haakon Wilson ble årets foreleser

Steven har omgjort de tradisjonelle forelesningene til kollokvie- og diskusjonstimer der han verdsetter studentenes innspill og tanker. Videre balanserer han show og formidling på en måte som gjør at studentene lærer uten at de innser det. Dette er noe av det matnat-studentene skriver i sin begrunnelse for hvorfor Steven Ray Haakon Wilsen for prisen som årets foreleser for 2016.

Av Morten Dæhlen
Publisert 4. nov. 2016

Matematisk-Naturvitenskapelig Student Utvalg (MNSU) har, sammen med fakultet,  innstiften i en pris som skal tildeles årets beste og mest innovative foreleser ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Forrige fredag, under arrangementet Real Moro, ble denne prisen delt ut for fjerde gang, og prisen for 2016 gikk til Steven Ray Haakon Wilson på Kjemisk institutt.

MNSU har plukket ut prisvinneren etter innspill fra fagutvalgene ved alle instituttene på fakultetet og meldingen fra studentutvalget var, i år som i fjor, at konkurransen om prisen var knallhard. Prisen ble delt ut av Ina Kristine Berentsen Kullmann og Stian Kogler, henholdvis leder og nestleder i MNSU.

MNSU skriver i sin redegjørelse for tildelingen følgende:

"Steven Ray Wilson nomineres på bakgrunn av sitt smittende engasjement og sin evige tilstedeværelse i forelesning. Steven har omgjort de tradisjonelle forelesningene til kollokvie- og diskusjonstimer der han verdsetter studentenes innspill og tanker, og er opptatt av at studentene og han selv skal komme frem til løsningen sammen.

Analytisk kjemi innebærer mye pugging av analyseinstrumenter, og ved å sammenligne oppbygningen av diverse instrumenter med ting studentene kan identifisere seg med, skaper Steven en humoristisk tilnærmelse til et ellers skremmende og detaljert pensum. Han motiverer daglig ved å snakke om de store analytiske selskapene som studentene hans kommer til å lede, og hans nærvær og folkelige oppførsel kommer sterkt frem når han låner en students skateboard for å kunne tilbringe tid med studentene i pausen. Kan du ikke komme til en forelesning vil Steven gjerne at du sender han en mail slik at han får repetert det som skal gjennomgås. Han vil nemlig ikke at noen skal henge etter og snakker gjentatte ganger om hvordan studentene kommer til å “naile” eksamen.

Terskelen for å stille spørsmål blir svært lav med Steven som foreleser, og kunnskapsnivået hans er skyhøyt. Han balanserer show og formidling på en måte som gjør at studentene lærer uten at de innser det.

Ved siden av å forske på kreft og tuberkulose, er Steven stor tilhenger av “open access”, dvs. at vitenskap skal være tilgjengelig for alle. Steven har også vunnet en Spellemannspris, noe som viser at andre deler av Norge, i likhet med studentene, setter stor pris på hva Steven gjør."

...og da gjenstår det fra meg og den øvrige ledelsen på fakultetet å gratulere med prisen. Vel fortjent!

Tidligere vinnere

2015: Anne Krag Brysting, Institutt for biovitenskap