Studenter i Entropia

Studenter i nye lokaler i Fysikkbygningen.

Realfag + Språk = Sant!

Språkkompetanse og kulturforståelse er nøkkelen til god kommunikasjon over landegrenser og mellom folkegrupper. I forrige uke hadde jeg gleden av å lese en god kronikk i DN om betydningen av å utvikle mer og bedre kompetanse i de store fremmedspråkene i Norge.  Dette er et viktig tema, også for realister og teknologer.

Av Morten Dæhlen
Publisert 5. sep. 2016

Språkkompetanse og kulturforståelse er nøkkelen til god kommunikasjon over landegrenser og mellom folkegrupper. I forrige uke hadde jeg gleden av å lese en god kronikk i DN om betydningen av å utvikle mer og bedre kompetanse i de store fremmedspråkene i Norge.  Dette er et viktig tema, også for realister og teknologer.

Krafttak for fremmedspråkopplæring

For et par uker siden publiserte DN en meget god kronikk av HF-dekanene Anne Kristine Børresen og Margareth Hagen fra henholdsvis NTNU og UiB. Deres hovedbudskap var at Norge trenger et krafttak for å heve nasjonens samlede kompetanse innen de store fremmedspråkene. Jeg er enig!

Fremmedspråkkompetanse

Fremmedspråkkompetanse er viktig for samfunnsutviklingen generelt og fordi morgendagens arbeidskraft i stadig større utstrekning befinner seg i et internasjonalt arbeidsmarked. Samhandling på tvers av landegrenser og mellom folkegrupper blir stadig viktigere. God samhandling vil alltid bygge på god kommunikasjon og kulturforståelse. God kommunikasjon og kulturforståelse krever høy språkkompetanse. Dette er et viktig tema, også for realister og teknologer. Det er også veldig bra at Børresen og Hagen anerkjenner viktigheten av realfagene samtidig som de peker på viktigheten av å bygge mer og bedre kompetanse i de store fremmedspråkene (utover engelsk).

Konkurranse fra engelsk

Den største utfordringen for fremmedspråkene er trolig konkurransen fra engelsk. Våre utreisende utvekslingsstudenter innen realfag og teknologi velger først og fremst læresteder i engelskspråklige land, våre lærebøker er stort sett på engelsk (noen få og stadig færre er på norsk),og her i landet eksponeres alle, ikke minst barn og ungdom, nesten bare for engelsk i tillegg til norsk. De andre store fremmedspråkene ”drukner” i engelsk. Engelskkompetanse er bra, men det er ikke nok for en nasjon som vil og må opererer over hele verden. De andre store språkene i verden er også viktig og slik vil det være i uoverskuelig fremtid.

De to HF-dekanene argumenterer godt for økt satsing på og etablering av nye virkemidler for mer og bedre opplæring i fremmedspråk i grunnskolen og videregående opplæring  i Norge.  Dette er viktig for å stimulere flere å ta høyere utdanning i disse fremmedspråkene,  som i sin tur vi gi norsk arbeidskraft økt forståelse for de kulturer der disse språkene utøves.  Kan vi gjøre noe mer?

Realfag + Språk

Det er gjort flere forsøk på å etablere utdanninger som kobler realfag og utvalgte fremmedspråk. Et eksempel er fransk for realister ved UiO. Noen av disse har vært vellykket, men vi har, meg bekjent, ikke klart å etablere studieprogrammer som systematisk og over lang tid kobler realfag og teknologi til opplæring i utvalgte fremmedspråk (bortsett fra engelsk).  Dette burde være mulig å få til, og dette kunne kanskje også være et område der universitetene i Norge kunne finne en god arbeidsdeling?