UiO, Frederikkeplassen

Foto: Anders Lien/UiO

Prisdryss, bursdag og kake

Universitetet i Oslo er 205 år og årets bursdagsfeiring står for døren. Fag og faglig utvikling står alltid i sentrum når UiO feirer seg selv.

Publisert 26. aug. 2016

Universitetet i Oslo er 205 år i år og den årlige bursdagsfeiringen står for døren. Fag og faglig utvikling står alltid i sentrum når UiO feirer seg selv, blant annet kan du høre miniforedrag av årets vinnere av UiO-prisene.

Hvert år siden opprettelsen har forskere, lærere, formidlere eller innovatører fra Det matematiske-naturvitenskapelige fakultet(MN) fått UiO-priser, men det ikke vanlig at tre av fire priser havner på MN. I år er det slik.

Jeg vil benytte anledningen til gratulere våre prisvinnere og minne om at mellom klokka 11.15 og 12.45 fredag 2. september, på selve bursdagen til UiO, vil prisvinnerne holde miniforedrag i Vilhelms Bjerknes hus. Se programmmet her, og møt opp i Vilhelem Bjeknes hus!

Dette er årets prisvinnere og tittelen på deres miniforedrag:

• Forskningsprisen: En reise til og fra jordens indre
    Professor Trond H. Torsvik ved Institutt for geofag, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Formidlingsprisen: Historieformidling i en digital tidsalder: norgeshistorie.no
    Nettstedet norgeshistorie.no ved ansvarlig redaktør, instituttleder Tor Egil Førland, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Det humanistiske fakultet
  • Utdanningsprisen: Med studenter som medskapere i undervisning og forskning
    Gruppe for design av informasjonssystemer ved professor Tone Bratteteig, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
  • Innovasjonsprisen: Utdanning i innovasjon og entreprenørskap ved UiO i dag og i fremtiden
    Professor Nils Damm Christophersen, Institutt for informatikk, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Ingen bursdag uten kake! Rektor stiller med marsipankake utenfor Vilhelm Bjerknes hus fra kl. 10.45. Ønsker du å overvære seremonien der prisene deles ut må du melde deg på her da det er begrenset med plasser i Aulaen.

Av andre ting som skjer på UiOs bursdag vil jeg nevne årets Kristine Bonnevie-forelesning som dere kan lese mer om her.