Karen Dolva

Karen med sine roboter i No Isolation. Fotograf: Linn Eirin Paulsen.

Karen og den "verdensberømte" sjokoladekaka

Karen Dolva, nylig kåret til årets innovatør av E24, er informatikkstudenten som har skapt roboten AV1 og selskapet No Isolation. Hva har det med en ”verdensberømt” sjokoladekake å gjøre?

Av Morten Dæhlen
Publisert 13. nov. 2016

Karen Dolva, nylig kåret til årets innovatør av E24, er informatikkstudenten fra Universitet i Oslo som har skapt roboten AV1 og selskapet No Isolation. Men hva har det med en ”verdensberømt” sjokoladekake å gjøre?

Cutting edge og kjempeklem

I myldringen under årets Cutting edge festival møtte jeg Karen Dolva. Da vi møttes fikk jeg en kjempeklem, og det første hun bemerket etter klemmen var at hun aldri ville glemme den ”verdensberømte” sjokoladekaka hun fikk servert hjemme hos meg for noen år siden. Deretter fikk jeg anledning til å gratulere Karen med roboten AV1 og den positive utviklingen for selskapet No Isolation.

AV1 og No Isolation

Oppfinnelsen er roboten AV1. Denne roboten, formet som en byste, gir syke og sengeliggende barn mulighetene til å følge med på hva som skjer i klasserommet, herunder holde kontakt med venner på skolen selv om man må holde seg hjemme eller være på sykehus.

Roboten plasseres på pulten i klasserommet eller på en annen ønsket sted. Gjennom toveis overføring av lyd, bilder og video kan den syke følge undervisningen på en passende skjerm fra sykesengen, samt kommunisere med lærere og klassekamerater. Roboten kan selvfølgelig også benyttes i andre sammenhenger som å delta når venner møtes i treningsgarderober eller  andre steder. For å utvikle og selge AV1 har Karen Dolva og medgründere etablert selskapet No Isolation.

Strandkake

Ekstra stas med Karen

Jeg synes det er stas med alle studenter og ferske kandidater som skaper sine egne arbeidsplasser, enten det gjøres i nystartede bedrifter eller i etablert næringsliv. For meg er det imidlertid  litt ekstra stas med Karen Dolva!

For noen år siden, da Karen var mye yngre enn i dag,  var hun (og noen andre unge jenter og gutter) veldig begeistret for min sjokoladekake.  Den fikk hun og de andre servert hver gang mine barn hadde bursdag. Siden Karen gikk i samme klasse som min sønn fikk Karen sin årlige dose av denne, etter hvert, ”verdensberømte” sjokoladekaka.  Det hører med til historien at ”verden”  i denne sammenheng var et passe stort område i Røa bydel i Oslo.

Nok en gang – GRATULERER med innovatørprisen til deg Karen,  og lykke til - til deg og dine medgründere i selskapet No Isolation.  Jeg gleder meg til å følge med videre!

Litt mer om de "verdensberømte" sjokoladekakene

Det hører med til kakehistorien at denne kaka antok flere former, bl.a. var den et år utformet som en fotballbane,  et annet år som en badestrand, osv. Den største utfordringen med fotballkaka var å finne sorte seigmenn til å være dommere. De fant jeg på en besinstasjon på Grønland kl. 02.30 natten før en bursdag. Skulle noen trenge noen tips til hvordan lage spiselig grønn plen eller spiselige fotballmål med nett er det bare å henvende seg til meg. Kakenes utseende ble selvfølgelig lagt merke til, men jeg velger å tro at Karen og de andre kakespiserne også likte den særegne smaken!