“Jeg visste ikke at det var så pent her!”

Det er ingen overdrivelse å kalle åpningsdagen for nye studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) for høstens vakreste eventyr.  Slik ble det i år, akkurat som i fjor, og året før der igjen, og året før der!

Av Morten Dæhlen
Publisert 16. aug. 2016

Det er ingen overdrivelse å kalle åpningsdagen for nye studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) for høstens vakreste eventyr. Slik ble det i år, akkurat som i fjor, og året før der igjen, og året før der!

På universitetsplassen

Selv om været alltid er bra på åpningsdagen for nye studenter er det god grunn til å påstå at været i år var særlig bra, noe vi merket godt under dekankappene på Universitetsplassen under den offisielle åpningen av studieåret. Vakker musikk fra universitets orkester og diverse kor, samt gode taler av rektor Ole Petter Ottersen, leder av studentparlamentet Hans Christian Paulsen og byens ordfører Marianne Borgen skapte god stemning i høstsola.

Fantastisk arbeidsplass

Universitetet i Oslo er en fantastisk arbeidsplass hele året, og det finnes, for meg, trolig ingen bedre jobb enn å arbeide med forventningsfulle og dyktige ungdommer og etter beste evne søke å gi disse ungdommene en utdanning for fremtiden. Åpningsdagen og de første ukene med nye studenter er imidlertid noe helt spesielt, litt som ”toppen av kransekaka”.

Det myldrer og kryr

Det skjer noe over alt. Det syder og koker av aktiviteter. Det myldrer og kryr. Blindern kan beskrives en maurtue der grupper på 10-20 studenter beveger seg rundt. I hver gruppe er det 2-3 faddere, og jeg vil her benytte anledningen til å takke alle de 1200 fadderne som er i full sving med å ta godt vare på 6-7000 nye studenter.

Du verden for et høydepunkt

Hele åpningsdagen er et høydepunkt, men årets høydepunkt på selve åpningsdagen kom da jeg overhørte en unge jente, trolig fra Sørlandet et sted etter dialekten å dømme, som sa: ”Jeg viste ikke at det var så pent her!” Hun sto i en flokk med andre ferske studenter og et par faddere.

Etter at jeg hørte dette stoppet jeg opp, så meg litt rundt og tenkte; Hun hadde helt rett. Det er pent på Blindern! Jeg er selvfølgelig ikke helt ”habil”, men Blindern kommer garantert høyt på lista dersom noen skulle finne på å rangere universiteter på basis av hvor vakkert det er på campus. Heldigvis får vi ikke slike rangeringer, selv om det ikke er godt og vite i disse rangeringstider.

Takk til Eiendomsavdelingen for utmerket arbeid med vedlikehold av fasader på bygninger, gangveier, trær og annen beplantning på Blindern!

Godt studieår

Godt studieår til alle studenter, nye og gamle. Godt arbeidsår til alle våre lærer og alle andre som sørger for at UiO gir morgendagens arbeidskraft – en utdanning på høyt internasjonalt nivå.