Forskning endrer verden – Cutting Edge festivalen ser inn i fremtiden!

Med statsminister Erna Solberg og skarpskodde forskere og entreprenører fra inn og utland på programmet ser Cutting Edge festivalen inn i vår teknologiske fremtid.

Av Morten Dæhlen
Publisert 3. okt. 2016

Sammen med Osloetech, Inven2, Oslo Kommune og en rekke andre partner arrangerer Universitetet i Oslo, et “teknologiuniversitetet” i med internasjonale ambisjoner, Norges største teknologifestival. Cutting edge festivalen arrangeres for 4. gang den 18. oktober i Forskningsparken og årets tema er ”re-designing society”.

Re-designing society

Cutting edge festivalen ser inn i fremtiden og på festivalen kan du som deltager utforske hvordan teknologi vil bidra til å endre samfunnet i årene som kommer. Festivalen trekker frem seks perspektiver for fremtiden:

• vår globale fremtid (Global Future),
  • fremtidens medisin (the Future of Medicine),
  • fremtidens transport (the Future of Transport),
  • vår digitale fremtid (Digital Future),
  • vår fremtid i rommet (Space Future)
  • fremtidens materialer (Future Materials)

Jeg har selv gleden av å lede en sesjon om vår digitale fremtid der vi bl.a. får innlegg om teknologiutviklingen rundt utnyttelse av store datamengder (”big data”), hvordan utvikle og bygge lærende roboter, og fremtidens betalingsløsninger. Finnes det nå egentlig noe som kan kalles kunstig intelligens? Hva er virtuell virkelighet?

Er du interessert i førerløse biler er sesjonen om fremtidens transport et sted å gå, eller synes du programmering av levende celler er spennende tilhører det fremtidens medisin.

Gratis billetter

UiO spanderer 110 gratis billetter for våre studenter. Disse billettene deles ut et prinsippet ”første mann til mølla”, og denne lenken gir deg tilgang til billetter dersom du er UiO-student (og selvfølgelig så lenge det er billetter igjen).

Noen flere fakta om Cutting Edge 2016

Du kan…..

• høre mer enn 50 spennende foredrag fra ledende norske og internasjonale forskere og entreprenører
  • møte Statsminister Erna Solberg, Samferdensministeren Ketil Solvik-Olsen, ledere fra selskaper som Google, IBM, Samsung,  SINTEF, Kongsberg, Volvo, Thermo Fischer Scientific, Møller Gruppen, IP Soft, ESA og mange flere
  • ta del i debatter om transport, genredigering, livsvitenskap og innovasjon
  • besøke Startuplab – Norges mest suksessrike inkubator og en inkubator som legges merke til over hele verden.
  • besøke 40 utstillere fra næringslivet og forskjellige forskermiljøer på Blindern.

Et viktig formål med Cutting Edge festivalen er å løfte frem banebrytende forskning og teknologiutvikling som gir og kan gi nye lønnsomme arbeidsplasser, enten disse oppstår i helt nye bedrifter (startups) eller i etablert næringsliv.

Hold av tirsdag 18. oktober. Festivaln starter kl. 09:00 og varer helt til kl. 21:00. Elv om vi er flere arrangører av Cutting edge 2016 vil jeg rette et spesiell takk til gjengen i Oslotech for innsatsen. Årets Cutting edge festival blir veldig bra! Programmet finner du her: http://cuttingedgefestival.no/program/