Flere UiO-studenter til Svalbard!

Vår forskning knyttet til Svalbard, nordområdene og Arktis er omfattende. Vi legger nå bedre til rette for at studenter på alle nivåer skal kunne ta deler av utdanning ved Universitetssenteret på Svalbard (UNIS).

Av Morten Dæhlen
Publisert 22. aug. 2016

Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet har siden 2014 arbeidet med en omfattende revisjon av bachelor- og masterutdanningen i realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo. I 2017 starter 15 nye og reviderte studieprogrammer på bachelornivå, og fra 2018 følger vi opp med 25-30 nye og reviderte masterprogrammer.  Dette er en svært omfattende omlegging av utdanningen. Her skal jeg bare ta for meg de viktigste elementene relevant for satsingen på Svalbard.

Arktisk profil

Utvalgte studieprogrammer på bachelornivå vi få en arktisk profil. Dette betyr at studentene kan velge en emneportefølje som gir et godt grunnlag for å gjennomføre en forskningsbasert masteroppgave knyttet til nordområdene og Arktis. De mest aktuelle programmene vil være innenfor biovitenskap og geofag, men vi vil også tilby emner  med arktisk profil til studenter innen fysikk, matematikk og informatikk. Det arbeides videre med å utvikle særskilte studieretninger innrette mot nordområdene og Arktis på masternivå.

Utviklingssemester på Svalbard

Alle studieprogrammer på bachelornivå vil få et såkalt utviklingssemester. Dette semesteret, enten 5. eller 6 semester, avhengig av studieprogram er et åpent semester der studenter kan velge fra en meny av muligheter. Denne menyen av muligheter kan i all hovedsak deles i frie kategorier; i) utenlandsopphold, herunder opphold på UNIS, ii) prosjektarbeid hos bedrift eller hos enheter i offentlig sektor, iii) søke bredde i studiene ved å ta alternative fag, og iv) søke ytterligere dybde innen eget fagområde.

Når det gjelder studieplasser i et utviklingssemester på Svalbard vil vi ha et endelig antall slike plasser og plassene vil bli tildelt etter søknad.

Omfang

Et studentårsverk tilsvarer 60 studiepoeng. I dag har vi kun 10-12 slike årsverk per år hos UNIS, dvs. at studenter som tar emner ved UNIS. Vårt mål er imidlertid betydelige høyere og vi legger opp til et omfang på 50-55 studentårsverk per år. Dette er ambisiøst og vil utgjøre 25% av det målet som UNIS har på 220 studentårsverk per år. Dette bør vi få til innen 5 år (2022), og dersom myndigheten velger å utvide tilbudet høs UNIS skal vi søke å følge opp med ytterligere studentårsverk til Svalbard. Hvordan skal vi få dette til?

I tillegg til at utvalgte studieprogrammer får en tydeligere arktisk profil med innlagt utviklingssemester på Svalbard vil vi også satse på flere bistillinger mellom UNIS og UiO, både at vitenskapelig ansatte ved UNIS har bistilling ved UiO og omvendt. Innen geofag har vi i dag flere slike stillinger, mens antall bistilling tilbudet må utvides innen andre fagområder, for eksempel innen biovitenskap.

Forskning for utdanning

Uten forskning blir det heller ingen utdanning  på Svalbard. Som nevnt over er forskningsinnsatsen knyttet til nordområdene og Arktis ved fakultetet ganske omfattende, men dette må også følges opp inn i fremtiden. Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet har i løpet av de siste årene har suksess med å gruppere PhD-studenter i grupper på 4-8 studenter.

Fakultetet vi i løpet av de neste årene vurdere å etablere inntil 2 slike grupper på områder prioritert i et nært samarbeidet med UNIS. Den vitenskapelige infrastrukturen som er på Svalbard og forventes å bli plassert eller videreutviklet på Svalbard vil selvfølgelig være avgjørende for hva vi velger å satse på i denne sammenheng.