Vigeland-i-Vigeland

Magnus Vigeland boltrer seg i fontenen på Blindern

To dager med grensesprengende forskning for og med morgendagens studenter

I neste uke arrangeres UNGFORSK for 20. gang. Vi presenterer et omfattende program for over 3000 elever som i to dager skal boltre seg i forskning innen realfag og teknologi. Arrangementet foregår på Blindern og er en del av Forskningsdagene.

Av Morten Dæhlen
Publisert 19. sep. 2016

Om kun får dager, nærmere bestemt 27.-28. september, kommer store mengder med skolelever fra Oslo og Akershus til Universitetet i Oslo (UiO). Det populære arrangementet UNGFORSK arrangeres for 20. gang, og 3000 elever fra 10. klasse og første klasse videregående skole kommer til Blindern.

Realfag og teknologi er populært

I år er det rekordmange som ønsker å komme på UNGFORSK. Det er gledelig og jeg er rimelig overbevist om at det skyldes den økende interesse for realfag og teknologi vi opplever i hele befolkningen. Stadig flere tar på alvor at samfunnet trenger flere teknologer og realister. Det er hyggelig, ikke minst for næringslivet og enheter i offentlig sektor som i årene som kommer trenger mer arbeidskraft med teknologi- og realfagskompetanse.

Stort formidlingsengasjement på Blindern

Hele 60 av våre fremragende forskere/undervisere og studenter stiller opp under årets program. En alltid tilstedeværende formidler på dette arrangementet er Roger  Antonsen som skal sjonglere med sine intelligente sjongleringsballer og vise frem magiske mønstre fra matematikkens og informatikkens verden. Fullstendig programoversikt finner du her.  Bildet som følger denne saken er av Magnus Vigeland som boltrer seg i fontenen på Blindern. Magnus kommer også på UNGFORSK.

Program i tre akter

Opplegget under UNGFORSK er at hver skoleklasse skal delta på tre ulike programposter - et vitenshow, en temaforelesning, og en aktivitet der de selv deltar.

Vi gleder oss til å vise frem bredden i vår forskning. Vi bruker alle våre lokaler og tar med skoleelevene inn i laboratorier, undervisningsrom og til våre forskningsgrupper.  I år er det 15 engasjerte studentguider skal vise elevene vei og holde orden i rekkene. I følge  eiendomsavdelingen er UNGFORSK et av UiOs største arrangement gjennom året, og med 3000 elever på Blindern dukker det alltid opp noen  logistikkutfordringer.

Hvem står bak?

UNGFORSK er en del av den nasjonale kunnskapsfestivalen Forskningsdagene som i år foregår i perioden 21. september til 2. oktober. Universitetet i Oslo arrangerer UNGFORSK i samarbeid mellom Akershus Fylkeskommune, Oslo kommune, Høgskolen i Oslo og Akershus, Norges miljø- og biovitenskapelige Universitet. Annen hvert år arrangeres UNGFORSK på Blindern.

Hjertelig velkommen til elever og lærere. Vi gleder oss til å ta i mot dere!