Egil A. Hylleraas

Egil A. Hylleraas på sitt kontor i 1954.

Utstilling om Egil A. Hylleraas

I dag åpner en permanent utstilling om Egil A. Hylleraas. Utstillingen er plassert i lokalene til Centre for Theoretical and Computational Chemistry (CTCC).

Publisert 15. apr. 2015

I dag åpner en permanent utstilling om Egil A. Hylleraas. Utstillingen er plassert i lokalene til Centre for Theoretical and Computational Chemistry (CTCC) på Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo (UiO).

Egil A. Hylleraas (1898-1965) var en norsk fysiker som i 1928 løste Schrödinger-ligningen for helium-atomet og dermed viste at kvantemekanikken er gyldig for mer enn en partikkel. Hylleraas var utdannet ved UiO og reiste i 1926 til Göttingen, der han hos Max Born, en av kvantemekanikkens grunnleggere, arbeidet med å løse Schrödinger-ligningen for helium-atomet. Gjennombruddet kom etter at han kom tilbake til Oslo høsten 1928. Betydning av dette arbeidet kan sammenfattes som følger:

• Resultatene var i full overensstemmelse med eksperimentelle målinger og viste dermed at kvantemekanikken virker for systemer med flere partikler.
  • Arbeidet var sannsynligvis første gang elektroniske regnemaskiner (forløpteren til nåtidens datamaskiner) spilte en viktig rolle i naturvitenskapen.
  • Metodene er de siste 20 år blitt tilpasset molekyler og anvendes i dag av kjemikere verden over for simuleringer av kjemiske systemer.

Hylleraas sine arbeider er av stor betydning for moderne kvantekjemi, og hans bidrag er faktisk mer relevant i dag enn for generasjon siden. Dagens betydningen av Hylleraas´arbeider viser klart og tydelige hvorfor grunnforskning er viktig, og hvor vi som institusjon og samfunn må ha et langsiktig perspektiv i vårt arbeid i søken etter det ukjente. Mer om Hylleraas og hans vitenskapelige bidrag finner dere på disse sidene.

Takk til Trygve Helgaker for innspill til denne bloggartikkelen, og på vegne av UiO vil jeg også takke Inger Hylleraas Bø, datteren til Egil A. Hylleraas, for stor hjelp i arbeidet med utstillingen.