Suksess med DIGITAL EKSAMEN

I et tilnærmet fulldigitalisert samfunn høres det litt rart ut at vi først nå er i gang med digital eksamen. Det å arrangere digital eksamen er imidlertid ikke trivielt, men nå er vi i gang!

Av Morten Dæhlen
Publisert 11. des. 2015

I høst har vi gjennomført digital eksamen i fem emner - et kurs i informatikk, et innen innovasjon og entreprenørskap, to i biovitenskap og et i kjemi. Dette er stort for oss! Alle har vært meget vellykket, selv om vi opplevde et strømbrudd bare noen minutter før en av prøvene skulle starte. Jeg vil her konsentrere meg om et av begynnerkursene i kjemi som hadde 234 studenter til eksamen i gymsalen på Blindern denne uka. Dette emnet er nå et såkalt BYOD-emne (BYOD= Bring Your Own Device), og dette handler om noe så enkelt, men allikvel vanskelig, som at studentene bruker sin egen datamaskin på eksamen.

Hva er digital eksamen?

Vi har lenge brukt digitale verktøy for å teste studentenes ferdigheter, men digital eksamen handler altså, som uttrykket sier, om at selve slutteksamen er fulldigitalisert. Dette betyr at studenter får sin oppgave på digital form og besvarer oppgavene ved hjelp av tastatur og andre løsninger (f.eks. digital pen) på de oppgaver som gis. I noen tilfeller kan rettingen foretas av datasystemet, f.eks. der flervalgsoppgaver blir gitt (multiple choice). I de fleste tilfeller vil imidlertid oppgaven måtte rettes av en sensor, som i sin tur gjør denne rettingen på sin datamaskin.

Hvorfor er dette en utfordring?

Vi er på ingen måte tidlig ute på Universitetet i Oslo. Det juridiske fakultet tilbyr digital eksamen på alle kurs, og Det medisinske fakultet har kommet langt i utviklingen av digital eksamen. Vi har imidlertid noen tilleggsutfordringer som gjør digital eksamen mer krevende. Selv om våre eksamener også involverer at studentene skal skrive ren tekst vil våre eksammensoppgaver inneholde oppgaver der studentene må bruke symboler og spesialtegn, skissere diagrammer, lage tegninger, figurer, osv. Nå begynner verktøyene for dette å komme, noe som gjør det mulig å gjennomføre digital eksamen også hos oss. Det er imidlertid fortsatt krevende å få dette til å virke stabilt i en eksamens-situasjon, men denne uka gjennomførte vi altså digital eksamen med 234 studenter samtidig, og kortverjsonen er: Det ble en knallsuksess uten tekniske og organisatoriske problemer av betydning!

Nye muligheter for faglærere!

Et sentralt poeng ved overgangen fra papireksamen til digital eksamen er de utfordringer og muligheter som møter faglærerne. Digital eksamen åpner seg nye muligheter for å teste og vurdere studentene ferdigheter og kompetanse, samtidig som oppgavene blir mer krevende å lage. Erfaringen med de fem eksamene som er gjennomført i høst er gode, men vi har selvfølgelig en lang vei å gå før alle eksamener ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er digitalisert. Vi tar oss også den tiden som trengs for å gjøre dette skikkelig, ikke minst at det tilbudet vi gir er godt for studentene. Utvikling av digital eksamen handler først og fremst om å heve kvaliteten på utdanningen!

Vi er derfor veldig godt fornøyd med at over 80% av studentene som deltok i høst melder tilbake at de er svært godt fornøyd eller godt fornøyd med den tekniske og organisatoriske gjennomføringen av eksamen. Her må jeg legge til at når så mange studenter er fornøyd henger det også sammen med at faglærerne har gjort en utmerket jobb i å forberede oppgavene godt og tilpasset disse den digitale eksamensform.

Teknisk og organisatorisk gjennomføring

Et av bildene i denne atikkelen er fra kontrollsenteret som overvåker eksamen, noe som er viktig av flere grunner. Her kan vi for eksempel gi enkeltstudenter tilleggstid individuelt dersom det oppstår tekniske problemer og vi kan overvåke sikkerheten i forhold til forsøk på juks. Dette er særlig viktig når vi åpner for at studentene kan bruke sin egen datamaskin, noe som betyr at vi må ta kontroll over disse maskinene så lenge eksamen pågår. Dette fungerte perfekt, og vi er strålende fornøyd med de forsøeken vi har gjort i høst.

Takk for innsatsen

Da gjenstår det å takke alle, som har stått på for å få dette til. En særlig takk takk til DigEx-generalen Andreas Tandberg og faglærerne som har lagt seg i selen for å realisere våre første digitale eksamener ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.