Med fremtidens realfagslektorer på tur

Nok et kull med fremtidens realfagslektorer har startet på UiO. Jeg har i går og i dag hatt gleden av å møte en herlig gjeng med forventningsfulle, engasjerte og ikke minst en morsom gjeng nye studenter på programseminar.

Av Morten Dæhlen
Publisert 22. aug. 2015

Etter tur til Svalbard, en sveip innom Botanisk hage i løpet av uka er jeg nå på Sundvollen og programseminar med de nye lektorstudentene i realfag. Programseminaret er et tilbud vi gir til alle våre studenter på alle våre studieprogrammer. Først ut i årets serie av programseminarer er lektorstudentene og her på Sundvollen er over 90% av de nye lektorstudenter tilstede. Fantastisk oppmøte!

I skrivende stund, en vakker lørdag morgen ved Tyrifjorden, er det seminar i studieteknikk. Seminaret er av den interaktive sorten der studentene er sine egne «lærere» under kyndig veiledning av vårt ForVei-team, og to studenter som nå er i femte semester har delt noen av sine erfaringer med de nye studentene.

Rundt middagsbordet i går satt jeg sammen med Cathrine Tellefsen (leder av vår utdanning av realfagslektorer) og 6 jenter. Husker jeg riktig var jentene ved bordet fra henholdsvis Gol, Hemsedal, Nærbø, Sandnes, Stjørdalen og Lillestrøm. Rimelig god geografisk spredning!

Min oppgave her, i tillegg til en liten hilsningstale til studentene, er å følge med, lytte til behov og lære. Rent faglig kan jeg med rette si at jeg kan ganske mye om trekanter og triangulering, men i går lærte jeg noe helt nytt om trekanter. Kristian Ranestad holdt foredrag om geometri og algebra for lærerstudentene og jeg lærte om multihalveringsområdet(!) til en trekant. Veldig interessant og veldig fascinerende matematikk der det viste seg at hyperbler spiller en viktig rolle for å forstå hva et multihalveringsområde til en trekant er. Kristian Ranestad er leder av studeretningsrådet for lektorutdanningen i realfag.

Programseminarene starter første dagen med ulike bli-kjent-øvelser, for deretter å få en faglig vinkling. I går kveld var det studentene selv som satte programmet. Den andre dagen, altså i dag, er det studieteknikk, litt mer fag (programmering) og lærerrollen som gjennomgås og diskuteres med undertegnede som engasjert tilhører.