Bruk hjernen, bruk hjertet - råd til søkende elever!

Av Morten Dæhlen
Publisert 24. mars 2015

I gårsdagens DN hadde Karl-Fredrik Tangen fra Markedshøyskolen et interessant og viktig innlegg der han peker på uheldige forhold knyttet til markedsføring av studier. Essensen i Tangens innlegg kan i all hovedsak oppsummeres ved at studier overselges og at markedsføringen ikke samsvarer med innholdet i selve studiet.

Oversalg kan f.eks. være at de vordende studentenes lokkes med at studiet gir attraktive arbeidsmuligheter, men at det i realiteten ikke finnes mange jobber der den aktuelle utdanningen er relevant. Manglende samsvar mellom ord og uttrykk som brukes i markedsføringen, f.eks. i tittelen på et studieprogram, og selve innholdet i studieprogrammet er også en gjenganger. Tangen nevner  begreper som "entreprenørskap" og "ledelse" - to ord som kan virke tiltrekkende, men allikevel være misvisende for gitte studier. Andre ord som over tid er misbrukt er f.eks. "design" og "spill".

I tillegg til dette skal søkende ungdom på samordna opptak forholde seg til hele 1348 ulike studieprogrammer fordelt på 43 studiesteder. Jeg har stor forståelse for at det ikke er enkelt å finne ut hvilke studieprogram og hvilke lærested som passer! Jeg har derfor følgende råd til søkende ungdom en liten måned før søknadsfristen til høsten opptak går ut:

• Bruk hjernen - velg en utdanning der samfunnet etterspør din kompetanse etter endt utdanning. Dersom du er usikker på hva slags kompetanse samfunnet etterspør og forventes å etterspørre i årene som kommer, snakk med familie, venner, rådgivere på skolen eller andre du møter på din vei!
  • Bruk hjertet - Hvem er du? Er du en realist? Er du en idealist?  Kunstner? Oppfinner? Håndverker? Ledertype? Eller noe helt annet? Eller en kombinasjon? Liker du å jobbe alene eller sammen med andre? Hva likte du best på skolen? God til å skrive? God til å regne? Liker du deg i naturen? Ønsker du å jobbe med mennesker? Eller jobber du best alene? Ønsker du en lang eller kort utdanning? Noen slike spørsmål er det fint å finne noen svar på før man tar seg inn i studieprogramjungelen på samordna opptak!
  • For deg med særlig høye faglige ambisjoner og for deg som føler at du mestrer noen fag særlig godt skal du velge de studiestedene med mange forskere og lærere som deltar på den internasjonale arena. Det er her du til enhver tid får de rette utfordringen! For deg er det viktigere å velge studiested enn hva du velger å studere! Her er det viktig at du besøker studiesidene til disse lærestedene for å finne det studieprogrammet som passer best for deg.
  • ...og til slutt i tråd med innledningen til denne bloggposten - se bak titler og markedføring av studier for du bestemmer deg! "Design" kan bety mange ting, og "leder" er noe man blir, selv om det kan være nyttig med litt skolering i ledelse den dagen du blir tilbudt eller søker en lederstilling!

Jeg er fullstendig klar over at alle ikke skal studere realfag og teknologi, men tillater meg å avslutte denne bloggposten med en peker til hjemmesiden der vi presenterer 10 gode grunner til å studere realfag og teknologi på Universitetet i Oslo.