Arbeidslivsråd for realfag og teknologi ved UiO

Av Morten Dæhlen
Publisert 11. feb. 2015

Satsingen på realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo (UiO) har nå fått et meget interessant Arbeidslivsråd. Dette rådet skal bidra i operasjonaliseringen av vår langsiktige strategi og ikke minst hjelpe oss i å nå vår målsetting om å bli et av Europas mest attraktive miljøer for forskning og utdanning innen realfag og teknologi. Gjennom forskningsprosjekter og bruk av ekstern fagekspertise i utdanningen har vi allerede et omfattende samarbeid med bedrifter og enheter i offentlig forvaltning. For ytterlige å styrke dette samarbeidet har vi nå altså etablert et Arbeidslivsråd. Dette rådet skal bidra i operasjonaliseringen av vår langsiktig strategi i hele bredden av vår virksomhet, dvs. innen forskning, utdanning, innovasjon og formidling. I startfasen vil vi særlig være opptatt av råd knyttet til utdanningen da vi er midt inne i en stor omlegging av utdanningen i realfag og teknologi ved UiO. Arbeidsgiverundersøkelser de siste årene forteller at våre kandadater er attraktive, og kandidatundersøkelser forteller oss at vår utdanning oppfattes som relevant og tidsriktig i forhold til arbeidsmarkedet. Vi ser imidlertid at samhandling med arbeidslivet kan forbedres og i de kommende månedene vil Arbeidslivsrådet komme med synspunkter og råd knyttet til hvordan vi kan utvikle vår utdanning ytterlige i forhold til fremtidens arbeidsmarkedet. Vi utdanner morgendagens arbeidskraft. Arbeidslivsrådet skal hjelpe med å nå vår ambisjon om å være et av Europas mest attraktive miljøer for forskning og utdanning innen realfag og teknologi. Arbeidslivsrådets medlemmer er oppnevnt for en periode på 3 år. Det er i første omgang oppnevnt 8 medlemmer, men rådet skal fra 2016 utvides med 2 nye medlemmer. Rådet har per i dag følgende medlemmer:

• Oddvar Hesjedal, selvstendig næringsdrivende
  • Elisabeth Søyland, Oslo universitetssykehus (OUS)
  • Preben Strøm, Subsea Valley
  • Alexander Woxen, StartupLab/OsloTech
  • Elisabeth Nøst, FMC Technologies
  • Bjørn Pedersen, Diatec Monoclonals AS
  • Stig Alstedt, HP Norge
  • Olga Ingrid Molstad Steinsholt, Statnett

Oddvar Hesjedal har tatt på seg oppgaven å lede rådet de tre første årene. Første møte i Arbeidslivsrådet er avholdt i dag, og det ble for oss en meget oppløftende start!