Tre viktige tiltak for økt kvalitet i høyere utdanning

Av Morten Dæhlen
Publisert 3. feb. 2014

I morgen tidlig holder Civita frokostmøte der de stiller spørsmålet ”Hvordan styrke kvaliteten i høyere utdanning?”  Det er et spørsmål vi er konstant opptatt av ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, og gjennom de siste 10 årene har vi gjennomført en rekke tiltak og prosjekter for å heve kvaliteten i vår utdanning. Her er noen eksempler:

• Vi har etablert nye læringsmiljøer som Realfagsbiblioteket og Åpen Sone for Eksperimentell Informatikk.
  • Vi har modernisert det faglige innholdet kraftig, særlig gjennom prosjektet ”Computing in Science Education”, og etablering av tverrfaglige studieprogrammer som ”Informatikk: Design, Bruk og Interaksjon” og ”Matematikk og Økonomi”.
  • Vi har eksperimentert lenge med nye undervisningsformer og læringsmetoder der målet har vært å oppnå større interaksjon mellom lærere og studenter og mellom studenter.

Nå satser vi enda mer.  1. Januar 2014 startet vi tidenes største satsing på kvalitet i utdanning ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet under tittelen  ”Kultur for læring. Et av de nye tiltakene er at vi fra høsten 2014 starter en helt ny og moderne utdanning av realfagslektorer. Det er mye vi kan og skal gjøre selv for å heve kvaliteten på utdanningen. Så må vi ha litt politikerhjelp. Her er de tre viktigste tingene kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen kan gjøre for oss:

1. Skap bedre læringsomgivelser. UiO (og andre universiteter) må få ressurser til å rehabilitere gamle bygg og laboratorier. Jeg vet dette er kostbart, men jeg vet også at det er uhyre viktig!
  2. Premier eksperimentell virksomhet i utdanning, dvs. gi studentene tilgang til moderne (vitenskapelig) utstyr, laboratorier av høy kvalitet og feltarbeid. Dagens finansieringsmodell ”straffer” denne type virksomhet!
  3. Hold ut den realfagsmaratonen som dere har startet. Sørg for flere og bedre realfagslærere i hele skolesystemet, få like stort fokus på matematikk(regning) som lesing/skriving i barneskolen, og til slutt en liten, men viktig detalj: sørg for at det ikke er mulig å velge bort matematikk i tredje året på videregående for de som skal studere fag der matematikk kreves som grunnlag for høyere studier.

Torbjørn: Dersom du tar deg av dette skal vi klare resten!