Sommerferiestart og brutalitet på fotballbanen

Av Morten Dæhlen
Publisert 5. juli 2014
Sommer ved Observatoriet. Foto: MD.

Den siste arbeidsuka før ferien har stort sett gått med til å lese utredninger og rapporter, samt litt skriverier.  I all hovedsak har uka handlet om forberedelser til nytt semester og mottak av nye studenter i midten av august. Som jeg har skrevet om tidligere her på bloggen har vi rekordmange søkere til våre studier i år. Kun ett møte er gjennomført denne uka og det ble avholdt i våre fantastiske lokaler i Observatoriet. I Observatoriet, som drives av Det matematiks-naturvitenskapelige fakultet, skal det i sommer være Sommerskole for 8-10 trinn med tema "Utforsk verdensrommet - planeter, stjerner og galakser". Til høsten fortsetter suksessen "En dag på Observatoriet" for elever i 7. klasse i Oslo-skolen. Nå er det sommerferie og som vanlig er jeg godt plantet på Husøy med utsikt over Myrasundet. Denne første feriedagen har startet med god varme, vindstille og lett skydekke. Det har vært lite regn den siste tiden, så den nyklipte plenen er litt lysere i fargene enn den pleier. Jeg ønsker meg egentlig en god porsjon regn de neste dagene og yr.no melder at det kan komme noen skurer de neste dagene. Jeg ber om at regnskurene denne gangen blir av det kraftige slaget! Dagens næringsliv har i dag en reportasje om yr.no, som har blitt ett av verdens største nettsteder for varsling av vær. Dette overrasker meg ikke da yr.no er en av de beste oppfinnelsene fra Norge de siste 10 årene, noe jeg skrev om her på bloggen i 2012. Selv om jeg er glad i sport og har spilt mye fotball i mitt liv er det ikke veldig spennende å se fotball på TV. Den neste uka er imidlertid et lite unntak. Det drar seg til i VM i fotball i Brasil, og jeg kommer til å følge med.  Jeg fikk med meg begge gårsdagen kampen - først en relativt traurig affære mellom Frankrike og Tyskland for deretter å overvære et fyrverkeri av et fotballkamp mellom Brasil og Colombia.  Det generelle bildet er at spillerne blir bedre og bedre trent, spillet blir stadig mer hurtig (kanskje ikke i kampen mellom Frankrike og Tyskland i går), og sist men ikke minst observerer jeg en økt brutalitet der statig flere taklinger må betraktes mer som et overfall på motspilleren enn et reellt forsøk på å få tak i ballen. Reglene er også slik at det lønner seg å sabotere spillet for å hindre gode prestasjoner, enten ved å trekke ut tiden eller ved andre ufine midler (god gammeldags beinkrok eller trøyeholding). Jeg har tidligere skrevet om "fenomentet fotball" og at "fotball er akkurat passe urettferdig" her på bloggen. Essensen i disse to innleggene er at få mål og tilfeldigheter gjør at det er relativt stor sannsynlighet for at det svakeste laget kan vinne en fotballkamp. Dette er selvfølgelig også en av årsakene til fotballens popularitet, men det fremelsker også destruktive handlingsmønstre så lenge disse handlingene ikke straffes hardt nok.  En mulighet, som selvfølgelig har vært diskutert lenge, er å endre reglene for utvisning av spillere slik at straffen tas direkte i den aktuelle kampen slik som i håndball og ishockey. Mitt forslag er som følger:

• Gult kort (mindre forseelser) gir 5 minutters utvisning.
  • Rødt kort (grove forseelser) gir 10 minutters utvisning og at laget må sette inn ny spiller etter 10 minutter, dvs. spiller med rødt kort får ikke spille videre.
  • To gule kort til samme spiller i løpet av samme kamp gjør at denne spilleren ikke kan spille mer i den aktuelle kampen. Ny spiller settes inn etter 5 minutter.
  • Man kan fortsatt ha en regel som sier at mange gule og røde kort over flere kamper gir utestengelse i senere kamper sli som i dag, men her må trolig antallet gule/røde kort økes fra dagens nivå.
  • Det må settes et passende tak på hvor mange spillere et lag kan ha på benken, og reglene for å bytte spillere kan endres, men bør trolig være som i dag.

Hvis man da i tillegg reduserer terkskelen for å gi gult og rødt kort er det grunn til å tro at både brutaliteten og sabototasje av spillet vil bli mindre. Det vil ikke lønne seg å være for destruktiv! Jeg ser minst tre umiddelbare argumenter i mot en slik løsning:

• Det er mulig "folket" setter pris på brutaliteten og sabotasjene, litt som gladiatorkampene i Forum Romanum?
  • Sannsynligheten for at det beste laget vil vinne vil trolig øke noe, som i sin tur kan bidra til å redusere den brede interessen for fotball?
  • Spillet vil bli endret noe i den forstand at lagene må planlegge positivt og negativt "power play" slik som i håndball og ishockey.

Jeg er glad for at jeg slipper å bestemme dette, men jeg er helt overbevist om at det må komme endringer for å sikre at de gode prestasjonene ikke bare kan utføres av overmenn og - kvinner.  Merk også at det fortsatt må være slik at det er lov å være en god forsvarsspiller!