Skatte-etaten, et forbilde i offentlig sektor!

Av Morten Dæhlen
Publisert 21. feb. 2014
Statsråd Torbjørn Røe Isaksen møter teknologistudenter som organiserer mer enn 200 bedriftsbesøk på Blindern i året. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO.

Kristin Clemet hadde i gårsdagens Dagavisen et meget godt innlegg om produktivitet og Norges fremtid. Anbefales, og les den gjerne et par ganger. Det er flere grunner til at Norge er et av verdens rikeste land. Clemet fremhever produktivitetsvekst og høy arbeidsdeltagelse som én viktig faktor, og selv om næringslivet fortsatt kan øke sin produktivitet ligger det store potensialet for produktivitetsvekst  i offentlig sektor. Clemet nevner spesielt skatte-etaten og digitalisering av bl.a. selvangivelsen som et eksempel på produktivitetsvekst i offentlig sektor. Og dette er virkelig et godt eksempel på hva som er mulig, men hva er de bakenforliggende årsakene til at skatte-etaten har lykkes? En visjonær og dyktig ledelse har selvfølgelig vært avgjørende, men jeg vil fremheve skatte-etatens langsiktige nærvær i forsknings- og utdanningsmiljøene. Så lenge jeg har vært på Blindern, og det er snart 35 år siden jeg gikk mine første skritt på Fredrikkeplassen, har næringslivet vært på jakt etter talentene. Dette gjelder for alle realfagene (matematikk, naturvitenskap og teknologi), men etterspørselen har de siste 20 årene være særlig stor etter kandidater med teknologiutdanning. Hvem har vært systematisk på talentjakt i teknologimiljøene på Blindern de siste 20 årene? Svaret er flere hundre bedrifter og skatte-etaten som rimelig enslig offentlig "svale" i kurven av talentjegere fra næringslivet. Det er noen flere offentlige enheter som er aktive nå, men jeg har kun observert skatte-etaten systematisk tilstede over mange år. Jeg vet at dette har vært en bevisst strategi fra skatte-etatens side. I dag, når vi ser hva skatte-etaten har oppnådd av resultater, er jeg også rimelig sikker på at denne tilstedeværelsen har vært fruktbar. Ikke bare har skatte-etaten kunnet rekruttere de riktige og dyktige folkene, men de har også fulgt med på "state-of-the-art" innen digitalisering og utvikling av informasjonssystemer. Det er svært krevende å utvikle slike systemer, og da er det selvfølgelig nokså lurt å være tilstede i de miljøene som forsker på utvikling og bruk av denne type systemer. ...og så til slutt en liten kommentar til innlegget til Kristin Clemet i Dagsavisen: Jeg har stor forståelse for at akkurat du vil legge inn et stikk til venstresida og Audun Lysbakken (SV) i ditt innlegg, men det hadde vært minst like riktig å bruke spalteplassen til å peke på at god og relevant (høyere) utdanning og forskning er en vesentlig faktor for å oppnå økt produktivitet, både i næringslivet og i offentlig sektor.