Regjeringen lanserer EU-strategi for forskning

Av Morten Dæhlen
Publisert 5. juni 2014
Bildet ble tatt da Torbjørn Røe Isaksen møtte informatikkstudenter tidligere i år.<br>Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO.

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen har valgt UiO og Institutt for informatikk som lokasjon for lansering av Regjeringens EU-strategi for forskning. Det skjer i dag, 5. juni 2014 kl. 13.00, i Ole-Johan Dahls hus - informatikkens storstue i Gaustadbekkdalen. Med seg på lanseringen har statsråden med seg professor Arild Waaler som leder EU-prosjektet Optique. Dette prosjektet er blant tidenes største enkeltstående EU-finansierte forskningsprosjekter som koordineres av et norsk universitet. Norge har forpliktet seg til å delta med nærmere 18 milliarder kroner i Horizon2020. Statsråden er naturlig nok opptatt av at norske forskere skal lykkes med å hente prosjektmidler tilbake til Norge. Det er vår oppgave å gjøre dette, og vi har etter beste evne forberedt oss på denne oppgaven her ved Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet. Vi vet at konkurransen om disse midlene blir hard, men våre ambisjoner er høye. Vi er i dag spente på hva Regjeringen vil gjøre for ytterligere å stimulere til innsats mot utlysingene i Horizon 2020.