På programseminar med horder av informatikkstudenter

Av Morten Dæhlen
Publisert 22. sep. 2014
Studenter på programseminar. Foto: MD.
I kveld er jeg på programseminar med studenter på to av våre studieprogrammer, nemlig I:PROG og I:DESIGN. Dette er de to siste seminarene av totalt 15 seminarer for våre 15 studieprogrammer på bachelornivå. Programseminarene varer i 1 1/2 døgn og er en del av vårt mottak av nye studenter. Nærmere 1000 studenter har vært på programseminar i løpet av de siste 5 ukene. Formålet med programseminarene er å sveise studentene sammen, gi studentene bedre kjennskap til fagmiljøet, styrke identiteten og stoltheten rundt det å studere ved UiO, avklare utfordringer og behov som studentene har, og sist men ikke minst skape trygghet og tillitt i studentmiljøet. Tilbakemeldinger fra studenter og ansatte som har deltatt er helt strålende, og jeg er overbevist om at denne investeringen vil gi god avkastning - først og fremst for studentene, men også for oss. Etter en dag med ulike øvelser og fag er det nå studentene selv som har regien. I:PROG-studentene kjøres quiz, mens det hos I:DESIGN-studentene er det en mime-lek der hele grupper konkurrerer med hverandre. For ordens skyld kan jeg nevne at klokka i skrivende stund er rundt 21.00, og om litt er det kveldsmat og bred mingling her på Sundvollen!