Nytt bygg for LIVSVITENSKAP ved UiO

Av Morten Dæhlen
Publisert 10. juni 2014
Tomta for det nye bygget er markert på dette kartet mellom Blindern og Gaustad og stedet er Gaustadbekkdalen. (Klikk for støtte bilde.)

Syv - 7 - forslag er valgt ut til å delta i den avsluttende arkitektkonkurransen for det nye Livsvitenskapsbygget i Gaustadbekkdalen. Disse 7 forslagene vil fra og med i dag, tirsdag 10. juni, stå utstilt i Vilhelm Bjerknes hus på Blindern, og kl. 15.00 er det offisiell åpning av utstillingen. Dagens åpningsarrangement vil inneholde noen faglig smakebiter på hva et nytt bygg vil kunne inneholde, samt at Statsbygg og UiO vil kunngjøre hvordan arkitektkonkurransen skal gjennomføres. Hva er livsvitenskap? Livsvitenskap ("life science") er vitenskap der man studerer levende organismer som planter, mikrober, dyr og mennesker. For å gjøre dette anvendes ulike metoder innen naturvitenskap og teknologi. Sentrale fag er biologi, molekylærbiologi, farmasi, kjemi, medisin, ernæring mm., men også fag som fysikk, informatikk, statistikk og matematikk blir stadig viktigere for å søke ny kunnskap knyttet til levende organismers oppbygging og funksjon. Studier av livets sammenhenger på molekylært nivå gir oss ny innsikt i biologiske prosesser som f.eks. kan brukes til å behandle sykdommer på helt nye måter. Kontinuerlig utvikling av nye instrumenter og metoder har gjort oss i stand til å studere biologiske sammenhenger i stadig større detalj. Dette er en utvikling som vil fortsette med stor kraft i årene som kommer, og et nytt bygg med plass til vitenskapelig utstyr og moderne laboratorier i et fremtidsrettet læringsmiljø er svært viktig for UiO, og ikke minst Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet som er et stort livsvitenskapsfakultet. Mange av de naturvitenskapelige disipliner ved fakultetet er helt eller delvis en del av livsvitenskap, og store deler av vår omfattende forskning og utdanning innenfor de muliggjørende teknologier (informasjonsteknologi, bioteknologi og nanoteknologi) står sentralt i satsingen på livsvitenskap. Rektor har også blogget om åpningen av utstillingen i Vilhelm Bjerknes hus i dag.