Norge trenger jenter med IT-kompetanse

I år som i fjor blir det IT-camp for jenter på Universitetet I Oslo. Den 5. og 6. mars åpnes dørene i informatikkens storstue - Ole-Johan Dahls hus - for jenter fra videregående skole.

Av Morten Dæhlen
Publisert 14. feb. 2014

I år som i fjor blir det  IT-camp for jenter på Universitetet I Oslo. Den 5. og 6. mars åpnes dørene i informatikkens storstue - Ole-Johan Dahls hus - for jenter fra videregående skole. I fjor var det 44 engasjerte jenter som fikk plass på IT-campen på Institutt for informatikk. Tilbudet er gratis til alle jenter i videregående skole som planlegger å fullføre med generell studiekompetanse.

I løpet av to dager (og en natt) får disse håndplukkede jentene en smakebit på bredden i informatikkfaget. Dette skjer gjennom foredrag og eksperimenter med bl.a. roboter og 3D-printere. Jentene får personlige møter med lærere og studenter, og de møter tidligere IT-studenter med erfaring fra næringslivet. Videre er IT-campen en arena for å bli kjent med andre jenter med felles interesse og nysgjerrighet for realfag og IT.

Formålet med IT-campen er selvfølgelig å rekruttere flere jenter til informatikkfaget. Behov for flere kvinner i IT-bransjen er stort, og tilnærmet alle har tilbud om fast jobb lenge før de er ferdige med studiene. Vi legger stor vekt på at IT-campen skal gi jentene et solid innblikk i informatikkfagets mange muligheter slik at de også velger de riktige studieprogrammene når de søker på Samordna opptak den 15 april. IT rommer mye mer en programmering og systemutvikling. Bredden i faget åpner for yrkeskarrierer innen medisin og helse, energi og miljø, design, ledelse og mye mye mer.

Johana Houskova (17) kom med nattbussen fra Haugesund for å delta på IT-campen i 2013. Dette skrev hun i sin tilbakemelding til oss: "Jeg hadde ikke giddet å ta nattbussen til og fra Oslo for å bli med på noe som ikke ser bra ut. Dere hadde et bredt utvalg som jeg syns virket interessant. Jeg lærte at alt er ikke så enkelt som ser ut til å være, og lærte også at så lenge en bryr seg om det man holder på med, kan man klare det meste. Jeg husker veldig godt Sunniva Rose som inspirerte meg til å ta fysikk, og satse alt jeg hadde på realfag."

Søknadsfristen for IT-campen er 26. februar og søknadsskjema finner du her. Vi oppfordrer særlig tredjeklassinger til å søke. Det er gratis å delta, og det er en unik og uforpliktende mulighet til å finne ut mer om våre studieprogrammer innen informatikk. Søk om plass på IT-campen i dag, så er du bedre rustet til å ta et veloverveid valg den 15. april.

For dem som ikke får plass i år, kan hele skoleklasser avtale skolebesøk, besøke Universitetet på Åpen dag den 13. mars, melde seg på vårt dialogprogram, eller ta kontakt med en av våre studieveiledere. Bruk alle informasjonskanaler som finnes, også uformelle samtaler med venner, søsken, familie eller andre. Det er viktig å velge riktig, og IT og realfag er et godt valg!