Norge forskning i verdensklasse

Publisert 8. mars 2014

I et par uker siden var det mye medieoppmerksomhet rundt norsk forskning. Aftenposten karakteriserte norsk forskning som middelmådig basert på en rapport der de svenske professorene Mats Benner og Gunnar Öquist presenterer sin analyse av norsk forskning og det norske forskningssystemet. Det de i realiteten sier er at norsk forskning har utviklet seg bra de siste 20 årene, men at potensialet for ytterligere forbedring er betydelig. En av de tingene de peker på i rapporten er at norske forskere publiserer for lite i prestisjetunge vitenskaplige tidsskrift som Nature og Science, og at ambisjonene må heves. Rapporten fra Benner og Øquist er etter mitt skjønn meget god. Deres overordnede analyse er god og de peker på viktige utfordringer for norsk forskning og hvordan vi kan utvikle et mer kvalitetsrettet forskningssystem i Norge. Når det er sagt må vi ikke glemme at vi har mange meget gode miljøer i Norge som leverer forskning på meget høyt internasjonalt nivå.

Et godt eksempel er Senter for Jordens Historie og Dynamikk (CEED) som denne uken hadde en ny artikkel i Science. I løpet av ett år vil dette senteret ved UiO ha publisert fire ganger i verdens mest prestisjefylte tidsskrifter. Dette er definitivt ikke middelmådig, men kort sagt: verdensklasse!

Denne uken var det førsteamanuensis Stephanie Werner fra CEED som publisert i Science om Mars og meteoritter. Meteoritter er objekter fra verdensrommet (meteoroider) som overlever passasjen gjennom atmosfæren og faller ned på jordoverflaten. De stammer fra vårt eget solsystem, overveiende fra asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter, og vi kan ofte bestemme hvilken planet de stammer fra. For første gang har man funnet ut nøyaktig hvilket sted (krater) noen slike meteoritter stammer fra. Stephanie Werner og hennes medforfattere har fastslått at de såkalte shergottitt-meteorittene stammer fra Mojavekrateret på Mars. Hele artikkelen i Science finner du her og du kan lese mer om dette på forskning.no.